Voor alle duidelijkheid een toelichting over de soort werkplekken waar administratief gewerkt kan worden, anders dan aan een bureau van een bedrijf. Het gaat hier om drie soorten die als volgt onderling verschillen:
- De flexplek. Dat is een externe administratieve werkplek die gratis of tegen een vergoeding beschikbaar wordt gesteld in horeca gelegenheden, sociale trefpunten en overheidsgebouwen. Je kunt hier zonder afspraak aan het werk maar alleen als er een plek vrij is. Vooraf bespreken is niet mogelijk.
- De flexwerkplek. Anders dan bij de Flexplek is het hier wel mogelijk om een plek voor een bepaald dagdeel of voor bijvoorbeeld een vaste dag in de week een administratieve werkplek te reserveren. In de meeste gevallen staat daar een tarief tegenover, soms wel inclusief een gratis consumptie. Het grote verschil is dat je dan zeker bent dat er een werkplek voor je beschikbaar is.
- De thuiswerkplek. Hiermee bedoelen wij een vast ingerichte werkplek in de eigen woonomgeving en waarbij afspraken tussen werkgever en werknemer worden gemaakt op welke dagen of tijden thuis werkzaamheden verricht worden. Aan de thuiswerkplek zijn onderlinge verplichtingen gekoppeld tussen de werkgever en de betreffende werknemer.
In een eerdere publicatie hebben wij een overzicht gepubliceerd van de Flexplekken en de Flexwerkplekken die in Gouda beschikbaar zijn, inclusief de voorwaarden en faciliteiten. Ook de thuiswerkplek creëert een grote mate van flexibiliteit maar is veel minder vrijblijvend.
De opkomst van de thuiswerkplek
Bij de management in het kantorenlandschap is het besef gegroeid dat het weliswaar vooral draait om wat een medewerker produceert maar minder wanneer, waar en hoe. Het woon/werkverkeer met al de bijbehorende beperkingen om tijdig aanwezig te zijn, is een belangrijke factor om minder aan een exacte begin- en eindtijd vast te houden. In de crisistijd werd kantoorruimte afgebouwd om kosten te besparen en daarbij kwam het thuiswerken best van pas. Voor parttimers is een thuiswerkplek een uitkomst omdat er meer effectieve werktijd beschikbaar komt. De reistijd vervalt immers. Tot slot is Het Nieuwe Werken ontstaan, waar flexibiliteit volop de ruimte kreeg. HNW, zoals de veel gebruikte afkorting is, komt in een latere publicatie nog aan bod, want dit systeem kan niet overal en voor iedereen worden toegepast.
De thuiswerkplek schept verplichtingen
De afgelopen decennia is er veel aandacht besteed aan de juiste werkplek in de kantooromgeving. De opkomst van de PC’s en later de laptops resulteerde al snel in gezondheidsklachten. De rug, de nek, de pols, de arm of de de benen werden fysieke pijnpunten. Zowel door ergonomen als ontwerpers van bureaustoelen en
-tafels is jarenlang gewerkt om de lichaamshouding en –ondersteuning te optimaliseren. Bureaustoelen werden technische hoogstandjes, tafels in hoogte verstelbaar, beeldschermen kwamen op ooghoogte te staan en de verlichting werd aangepast. De ARBO zat er bovenop want aanvankelijk waren de klachten niet gering. Inmiddels zijn de kantoorlandschappen aangepast, is merendeels het meubilair op orde en op hetzelfde moment wordt het (deels) thuiswerken ingevoerd. Dat vraagt dus om een juiste thuiswerkplek, want anders zou je thuis gewoon weer in het fysieke klachtenpatroon vervallen.
Bestaat een thuiswerkplek uit een tafel, een stoel en een laptop?
Toen minister Kamp als zodanig nog in functie was, heeft hij aangekondigd dat hij de regels voor thuiswerken te versoepelen, zodat de arbowetgeving het opkomende thuiswerken niet teveel dwarsboomt. Dat initiatief is ten dele geslaagd, maar nog steeds zijn de meerste arboregels van kracht. De overheid meldt via het onderwerp “arbeidsomstandigheden” hier het volgende over:
“U heeft een goede werkplek nodig om uw werk veilig en gezond te kunnen doen. Een goede werkplek bestaat minimaal uit een goede stoel, een goede tafel en de juiste verlichting. Als u deze zaken zelf niet heeft, moet uw werkgever ervoor zorgen. Werkt u thuis met beeldschermen en computers? Dan gelden thuis dezelfde eisen voor de inrichting van de werkplek als op kantoor.
Een werkplek op kantoor is dus het goede voorbeeld voor beeldscherm werkplek thuis
Hierdoor zijn er voor de thuiswerkers en hun werkgevers nogal wat verplichtingen. De belangrijkste eisen zijn als volgt:
- De laptop moet voorzien zijn van een los beeldscherm of een los toetsenbord.
- De werkplek –stoel en tafel- moet in hoogte verstelbaar zijn en voldoen aan de NEN-normen
- De verlichting van de werkplek zorgt voor voldoende licht en een beheerst contrast tussen het beeldscherm en de omgeving
(Voor de stoel geldt met name dat deze stabiel is, een in hoogte verstelbare zitting en een rugleuning heeft, waarvan hoogte en hellingshoek verstelbaar zijn)
Daarnaast geldt voor beeldschermwerkers dat hun werk na twee uur wordt afgewisseld met ander werk of een pauze. Bovendien moeten werknemers de gelegenheid krijgen om een oogonderzoek te ondergaan voor zij aan beeldschermwerk beginnen of als zijn oogklachten ontwikkelen.
Werk aan de winkel voor thuiswerkers
Alles wat hierboven beschreven is geldt voor medewerkers die, in overeenstemming met de werkgever, minimaal 2 uur per dag thuiswerken. Werk je als zelfstandige, waarbij geen directe werkgever betrokken is , kan het geen kwaad om toch eens te checken in hoeverre je thuiswerkplek aan de eisen voldoet. Het gaat uiteindelijk om je eigen gezondheid.
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
17-03-2019 15:20