Gouda – Om de Goudse binnenstad te promoten zijn verschillende instanties actief. De SOG (Samenwerkende Ondernemers Gouda) en VVV zijn twee belangrijke. Beide partijen zetten zich op hun eigen manier in voor de binnenstad, maar waarom eigenlijk zo verschillend?
Wat is het voor organisatie?
De VVV is een landelijke organisatie, die zich toelegt op cadeaubonnen en toeristeninformatie. De organisatie wordt lokaal als een DMO (Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling) aangestuurd en betaald door de gemeente Gouda. De VVV zegt zich naast de cadeaubonnen in te zetten voor ‘het stimuleren van de lokale en regionale economie door de omzet bij retail, horeca en de vrijetijdssector’. De VVV wordt dagelijks gerund door het recent doorgestartte Grand Canyon (Events) B.V.
De SOG is een Goudse winkeliersvereniging, een paraplu waaronder alle Goudse ondernemersverenigingen van de binnenstad samenkomen. De vereniging wordt betaald uit een afdracht van de binnenstadondernemers, van subsidie is (tegenwoordig) geen sprake. Alle straten(kwartieren) in de stad zijn vertegenwoordigd. Ook wordt de vereniging ondersteund door een centrummanager van de gemeente Gouda, Hans van Aalst. De kersverse voorzitter is Theo Krins, voormalig CU raadslid.
Artikel gaat veder na de foto
Gouda Cheese Capital of the World martketing tijdens het Euro Song Festival in Rottterdam
Wat doen zij precies?
Op haar website welkomingouda.nl nodigt de VVV je uit om Gouda te ontdekken. Het gaat er over kaas, de belangrijkste highlights, zoals de St. Jan en het Catharina Gasthuis, maar ook over shoppen, eten, drinken en uitgaan. Het geheel is sterk gericht op toerisme. De VVV doet ook campagnes ter promotie van de binnenstad. Zo brachten zij, en de gemeente Gouda, recent een eigen magazine ‘GOUDA!’ uit.
In het centrum zorgt de SOG voor marktjes zoals de midzomermarkt, voor de intocht van Sinterklaas en de kerstversiering in de straten. Opmerkelijk genoeg bracht de SOG eerder ook al eens een magazine uit voor de binnenstad, genaamd ‘de Binnenstad’. Ook deed zij afgelopen winter de campagne: ‘De binnenstad laat je niet in de kou staan’, met de welbekende gele sjaals.
Op Facebook promoot de SOG Gouda met het nieuwe paradepaardje: ‘Gouda Cheese Capital of the World’. Het is de ondernemersvisie op hoe Gouda zich in de markt zou kunnen zetten voor toerisme. Puur gericht op onze uitstekende reputatie op het gebied van kaas. Een visie die de VVV niet uitdraagt. Het is misschien wel tekenend voor hoe twee verenigingen met hetzelfde doel hun eigen koers varen. En dat standvastig blijven doen, ook in een stad zo klein als Gouda.
23-08-2021 10:10