Sinds enkele maanden is het niet meer mogelijk om abonnementen in printvorm te hebben bij de NS maar moet alles via de OV-chipkaart.
Helaas blijkt dit voor de NS klanten met een maandabonnement niet zonder problemen. Vele kunnen niet hun abonnement tijdig verlengen door technische problemen bij de NS waardoor men noodgedwongen op dure enkele reis kaartjes moet reizen.
De NS beloofde haar vaste klanten een mailnotificatie systeem waarbij daags voor het vervallen van het maandabonnement een mailbericht wordt gestuurd waarin de mogelijkheid tot verlenging wordt geboden. Helaas blijken deze mailtjes niet verstuurd te worden.
Als de klant dan in de webshop van de NS zelf probeert het product aan te schaffen gaat het mis op het moment van betalen. De klacht is bij iedereen die gelijk. De betaling lukt niet, vervolgens kun je pas na 24h wachten opnieuw een kooppoging ondernemen. Deze mislukt ook etc.
De helpdesk bellen geeft geen oplossing aangezien die geen inzicht hebben in de processen achter de webshop van de NS. Klanten krijgen reacties als “ooit zal het u wel lukken mevrouw”.
Gefrustreerd en nijdig zijn de maandabonnementhouders vervolgens aangewezen op reizen per rit voor de volle prijs. Compensatie door de NS voor hun technische onvermogen wordt niet geboden.