Vakantiegangers op pad met veel te lage bandenspanning

Aan de vooravond van de grote vakantie uittocht blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG dat het gros van de Nederlandse automobilisten niet weet wat de juiste bandenspanning is na een langere rit of voor aanvang van de vakantiereis. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren vanwege een langere remweg, slechte wegligging en hoger risico op klapbanden. In het kader van de campagne Kies de Beste Band wordt gewezen op het belang van regelmatige controle van de bandenspanning, het profiel en beschadigingen.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 843 automobilisten, waarvan slechts 7,1 procent wist dat bij het controleren van de banden na een langere rit 0,3 bar meer spanning nodig is dan in het instructieboekje staat voorgeschreven. Bij voorkeur wordt de spanning bij koude banden gemeten, dus voor vertrek of na een ritje van maximaal 15 minuten of 5 kilometer. Bijna 57 procent van de mannen en een derde van de vrouwen in het onderzoek zou de bandenspanning bij controle na een lange rit gelijk laten of verminderen, sommigen zelfs tot 0,6 bar minder.

Zwaar beladen
Autofabrikanten schrijven voor dat de bandenspanning voor een lange vakantiereis met meerdere personen, bagage en/of een caravan hoger moet zijn dan in normale omstandigheden. Doorgaans staat de juiste spanning voor zware belading in het instructieboekje, op een sticker in de deurstijl of aan de binnenkant van de tankklep vermeld. Desondanks geeft bijna 40 procent van de respondenten aan daar geen acht op te slaan. 20 procent laat de spanning hetzelfde en 3,5 procent verlaagt bij zware belading de bandenspanning zelfs. Bijna 37 procent zegt de spanning wel te verhogen voor vertrek naar zonniger oorden, hetgeen met het oog op de remweg en de wegligging noodzakelijk is voor de veiligheid. De juiste bandenspanning en het regelmatig controleren daarvan zorgt er bovendien voor dat de gemiddelde automobilist tot 150 euro per jaar kan besparen op brandstofkosten en overmatige slijtage van de banden.

Kies de Beste Band
De campagne Kies de Beste Band wijst het publiek op het belang om bij vervanging te kiezen voor de kwalitatief best mogelijke banden en om de banden op de juiste spanning te houden. Daarnaast worden automobilisten er deze zomer ook op gewezen elke twee maanden de banden te controleren op profieldiepte en eventuele beschadigingen. Te zachte banden zorgen voor meer slijtage, luchtvervuiling en verkeerslawaai en voor een hoger risico op ongelukken, vanwege een slechtere wegligging en een langere remweg. Hier wordt aandacht voor gevraagd via boodschappen op onder andere de digitale informatieborden (‘DRIPS’) boven de snelwegen, via social media en middels een online quiz. Partners van Kies de Beste Band zijn het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, ANWB, Stichting Band op Spanning, BOVAG, RAI Vereniging, VACO, Stichting Geluidshinder, Nederlandse Vereniging van Rubberfabrikanten, RecyBEM en Vereniging Band en Milieu.