Nieuwe stadsmarketeer Gouda

Rajiv Girwar (32) is nu twee weken aan de slag als stadsmarketeer. De opvolger van Joy Ideler is bezig aan zijn kennismakingsronde in Gouda. Zijn eerste indrukken zijn positief.

“Deze weken gebruik ik om me te laten voeden door ideeën in de stad. Er loopt hier veel kennis rond en ik vind het belangrijk deze ideeën eerst aan te horen. Natuurlijk heb ik ook allerlei plannen en ideeën, maar ik wil inventariseren of deze goed bij deze stad passen. Pas na een inventarisatie kan ik met een visie en een plan van aanpak komen.” Hoe lang hij hiervoor nodig heeft, kan en wil hij nu nog niet zeggen. “Dat hangt ook af van de stadspartners. Maar zonder een datum te noemen, wil ik toch wel voor de jaarwisseling met een plan, visie en insteek komen.” Girwar is twaalf uur in dienst van de gemeente Gouda en heeft al kennis genomen van het eerdere uitvoeringsplan Stadsmarketing. “Natuurlijk heb ik wel meegekregen wat er de laatste tijd in de stad is gebeurd. Maar thema’s en doelstellingen staan nog open.”

Cultuurhistorie
De nieuwe stadsmarketeer heeft al soortgelijke functies gehad in Leiden en Den Haag. “In Leiden was de insteek vooral aan het imago te werken. Ik ben er trots op dat we met elkaar de stad van plek 21 naar plek vier op de lijst van ‘Meest gastvrije stad van Nederland’ hebben kunnen krijgen. In Den Haag zette ik mij als Citybrand manager in voor de samenwerking in de stad. Het is een ingewikkeld proces om een visie over de stad breed gedragen te krijgen. Het is mooi als het dan lukt.” Rajiv Girwar is marketeer in hart en nieren. Naast zijn baan als stadsmarketeer is hij docent marketing aan de Hoge School in Rotterdam. “Het is geweldig om het onderwijs en de praktijk te combineren. Dit zie ik als een echte win-win.” Ook is hij een liefhebber van cultuur en historie. Zo was hij anderhalf jaar bestuurslid van Theater aan het Spui in Den Haag. “De cultuurhistorie in Gouda is denk ik uniek in Nederland. Als inwoner van Zoetermeer was ik daarom al vaak in Gouda met mijn vrouw en dochter.” De komende tijd heb ik veel afspraken staan met ondernemers, platforms en partners in het toerisme. Ik hoop de komende tijd aan de slag te kunnen en ik kom zo snel mogelijk met een plan.”