Maak kennis met de sprekers van TEDxGouda (deel 4)

Gouda – Op 1 september vindt de tweede editie van TEDxGouda plaats in de Goudse Schouwburg. Het thema is: Durf te verbinden. Je hebt een idee dat het verdient om wijd verspreid te worden. TEDx biedt hiervoor een podium. Je bereidt een inspirerende presentatie voor en TEDx geeft je 18 minuten spreektijd. TED talks hebben geen politiek, religieus of commercieel doel. Ze zijn vernieuwend, origineel, aansprekend en kunnen op deze manier veel mensen bereiken. In deGouda Digitaal maken we de komende weken kennis met de sprekers van 1 september. Deze week aflevering 4.

Céline Kun

Walls of Connection
Samen met buurten, jongeren en kustenaars meer dan honderd muren schilderen. Dat is het idee achter Walls of Connection. Wereldwijd mensen, die elkaar normaal gesproken niet vinden, met elkaar verbinden. Céline Kun vertelt hoe muren van afscheiding getransformeerd zijn naar symbolen van connectie. Céline: “Het kleuren van muren staat voor mij symbool voor het omgaan met heden, verleden en toekomst. Met mooie gebeurtenissen, maar ook met tegenslagen. En dat is vaak lastig. Er is iets gebeurd, in je buurt, met jezelf, je voelt je buitengesloten, niet op waarde geschat. Als je vrede wilt creëren, moet je verbinding durven maken met de toekomst. Met wat iets kan zijn. Maar ook met de moeilijke kanten van het verleden: bijvoorbeeld met oorlogstrauma’s. Verbinding maken door kunst. Een muur kan je belemmeren. Breek het open. Je hebt er niks aan om jezelf op te sluiten. Ik heb vrede gemaakt met mijn verleden, mijn muren zijn nu mooi. Ik kijk vooruit. Maak de verbinding met jouw muren en kijk hoe je ze kunt inkleuren.”

Richard Liebrechts

Gouda als goudmijn
“Je begint met een milieuprobleem en dan ga je aan de slag en voor je het weet ben je met elkaar geld aan het verdienen.” Richard wil Gouwenaars, inwoners en ondernemers, uitdagen om samen waardevolle producten te gaan ontwerpen uit het Goudse afval. Uitgaand van de stelling ‘de natuur kent geen afval’ ziet hij kansen voor Gouda. Binnen de Goudse stadsinrichting ontstaat nu groenafval. Maar groenafval is geen afval meer zodra je ziet dat er vezels beschikbaar zijn gekomen die grondstof zijn voor nieuwe producten. Zo kan ‘afval’ tot in het oneindige opnieuw in de economische cirkel worden gebracht. Hoe doe je dat? Door vooraf, bij het ontwerpen van de inrichting, de vraag te stellen: en wat gebeurt er hierna met dit product? Een ‘groene economie’ bloeit daar, waar ontwerpers denken in overvloed in plaats van schaarste.

Kees Kool & de Improvoices

Connect, say ‘yes’ and sing!
De balans tussen geven en nemen is de sleutel tot verbinding tussen mensen. Kees Kool vertelt gepassioneerd over de manier waarop hij met ‘instant composing’ vocale muziek maakt. Zangers moeten hiervoor in verbinding met zichzelf, elkaar en de luisteraar die soms ook een actieve rol krijgt toebedeeld in het creatieproces. De muziek ontstaat in het moment door ‘ja’ te zeggen tegen spontane ideeën en impulsen. De confrontatie met (zelf)oordeel en faalangst wordt moedig aangegaan. Kwetsbaarheid en speelsheid zijn vereist om vanuit het niets samen creërend te zingen. Want, authentiek ín verbinding, kunnen we naar elkaar luisteren en willen we geven. Echter, wanneer we uít verbinding gaan, horen we alleen onszelf en willen we iets hebben van de ander. ‘Instant composing & singing’ als metafoor voor de grotere thema’s in onze wereld: is de verbinding verbroken, dan worden verschillen en (voor)oordelen versterkt. Samen zingen en ‘instant composing’ draagt bij aan het (opnieuw) creëren van kansen om de energie, creativiteit en liefde weer te laten stromen.

Ynzo van Zanten

Het verhaal van een ongewone chocoladereep
De talk van Ynzo van Zanten wordt een fijne hersenmassage over hoe een klein bedrijf een deuk kan slaan in de gevestigde industrie. Ynzo heeft een missie. “Ik wil bewustzijn creëren bij chocoladeliefhebbers over de bittere kant van de chocolade industrie: moderne kindslavernij. Maar ik wil ook een verhaal vertellen over hoe het anders kan. Hoe je als consument zelf bepalend bent. Bij elke aankoop kun jij kiezen voor een betere wereld. Consumenten, retailers en producenten kunnen samen het verschil maken.” Waarmee bedrijven impact maken maakt Ynzo in wezen niet uit. Ook daarover gaat zijn talk. “Toon aan dat je iets goed kunt neerzetten voor een betere wereld, terwijl je tegelijkertijd ook succesvol onderneemt en groeit met je bedrijf. Daar gaat het mij om. Hoe groter je bent, hoe meer de grote spelers naar je kijken en hoe meer je ze inspireert om het voorbeeld te volgen. Zeker als blijkt dat mensen zich goed voelen bij de aankoop van je product, wat natuurlijk ook gewoon een heel goed product moet zijn.” Wat hem betreft is zijn ongewone reep chocolade onderdeel van een concept dat schaamteloos gekopieerd mag worden. “Dan halen we onze missie van 100 procent slaafvrije cacao wereldwijd. Daar doe ik het voor!”

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android 

12-08-2018 12:30