GroenLinks wil meer waardering en aandacht voor de OV reiziger van Zuid-Holland. De afgelopen jaren heeft Zuid-Holland de automobilist gepamperd met lagere tarieven en asfaltsubsidies en werd de Zuid-Hollandse OV reiziger geconfronteerd met hogere tarieven en minder bussen.
Dan jaag je de mensen dus de bus uit en de auto in met meer files en ongezondere lucht tot gevolg vindt GroenLinks Statenlid Berend Potjer. Hij wil het tij keren met beter en betaalbaarder openbaar vervoer te beginnen met de plannen voor de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Statenlid Berend Potjer daarover: “De OV reiziger staat voor ons centraal in de plannen. Dus goede en snelle verbindingen tegen een redelijke prijs met een halte op loopafstand. Dat klinkt logisch, maar de plannen zijn anders. Daarin mag de halte juist verder weg liggen, 500 meter hemelsbreed in de stad in plaats van 400 meter lopen en 1200 meter hemelsbreed buiten de stad in plaats van 800 meter lopen. Dat kan dus ook aan de overkant van het water of de snelweg zijn. In de nieuwe plannen komen minder reguliere lijnen en meer belbussen., maar ontbreken afspraken hoe lang van de tevoren je moet bellen en hoe de aansluitingen zijn. Als GroenLinks willen wij ook graag afspraken over de begin- en eindtijden van de dienstregeling en over de tarieven, dat die in het openbaar vervoer niet harder stijgen dan de autotarieven in Zuid-Holland”.
GroenLinks wil woensdag afspreken om de begin- en eindtijden, de loopafstand naar de halte, de aansluitingen, wachttijden, oproeptijden, de reisduur en de tarieven alsnog goed te regelen. Zij wil het budget daarvoor ophogen met een miljoen. Door vanuit de reiziger te denken kan dit efficiënt en verwacht zij dat dit zeer bescheiden bedrag genoeg is. Potjer: “Dat is nog geen duizendste van wat de provincie uitgeeft aan asfaltsubsidies, dat moet er wel afkunnen toch?”