Door de tankstoring op Schiphol zijn er ruim 58.000 passagiers gedupeerd, mogelijk ook Gouwenaars. Passagiers die gisteren gedupeerd zijn door de storing hebben geen recht op compensatie voor het tijdsverlies. Echter laat Miss Casey, een organisatie die opkomt voor gedupeerde vliegtuigpassagiers, weten dat passagiers wel de extra kosten moeten terugkrijgen.
Luchtvaartmaatschappijen hebben zorgplicht
Het aantal lang vertraagde vluchten en annuleringen op Schiphol zijn gisteren opgelopen tot 389. Op een normale zomerdag zijn dit er ongeveer 13. Op basis van Verordening 261/2004 hebben passagiers geen recht op een vergoeding door de tankstoring. De situatie wordt gezien als een buitengewone omstandigheid.
Passagiers recht op teruggave extra kosten
Luchtvaartmaatschappijen hebben bij een vertraging vanaf twee uur of annulering wel een zorgplicht. “Op basis van Verordening 261/2004 moeten passagiers die door de storing extra kosten hebben gemaakt deze terugkrijgen. Passagiers moeten hierbij denken aan kosten voor eten, drinken, hotelovernachting en extra vervoerskosten. De luchtvaartmaatschappij moet deze kosten vergoeden.”, aldus Marieke Hannink, jurist bij Miss Casey. Mevrouw Hannink geeft aan dat het wel belangrijk is dat de passagiers de bonnen van de kosten goed bewaren. Deze dienen namelijk als bewijs.
01-08-2019 12:05