In de loods van de oude scheepswerf aan de Gouderaksedijk staat een rij panelen met daarop alle informatie over het project van de broers Vroegindeweij. Maarten heeft een ingenieursbureau en Marius heeft een bouwbedrijf. Samen bouwen ze drijvende woningen. Enthousiast vertellen ze over hun plannen.
Maarten: “Vier weken geleden hebben we het koopcontract getekend. Het voelt als een jongensdroom. We zijn opgegroeid in Reeuwijk, tussen het water, op surfplanken, vissen en zeilboten maken. Ik kocht in Dordrecht een waterkavel en daar bouwden we mijn zelf ontworpen drijvende woning. Bouwen op het water vraagt een andere manier van denken. Je kunt bijvoorbeeld geen waterpas gebruiken, je zit met de gewichtsverdeling in het huis en daar moet je andere oplossingen voor bedenken.”
Marius: “Dit is wat we willen, wat we leuk vinden. Altijd keek ik al naar mogelijkheden om op het water te bouwen. Het was voor ons voor het eerst dat we een drijvende woning bouwden. We zagen dat maar een paar bedrijven drijvende woningen bouwen. Wij zagen kansen liggen in die markt en dachten: waarom gaan we dat niet met zijn tweeën doen. We gingen op zoek naar een geschikte bouwlocatie. We wilden het liefst een scheepswerf omdat daarvoor de bestemmingsplannen al vast staan.”
Scheepshelling
Op de oude foto’s van de scheepswerf aan een van de wanden zie je duidelijk een scheepshelling. De activiteiten die de broers gaan doen lijken op wat er vroeger op dezelfde plek gebeurde. De oude helling komt terug zodat daar de drijvende woningen op gebouwd kunnen worden. Als een woning klaar is, kan hij vanaf de helling het water in en zo naar de klant.
Marius: “De scheepswerven die te koop staan, zijn vaak groot en hebben veel grond en loodsen. Wij zijn twee ondernemers met allebei een eigen bedrijf en het moest wel betaalbaar zijn. Deze locatie op de Gouderaksedijk stond al 18 jaar te koop. Ik heb de makelaar gebeld en we konden gaan kijken. Wij zagen er direct mogelijkheden in.”
Maarten: “De grond was wel erg vervuild door olie en teer. Volgens de gemeente konden we het zo ook gebruiken maar we gaan de grond toch aanpakken. We baggeren een stuk water uit en daarmee hogen we het land op. Dat dekken we af. Het hele pand gaat anderhalve meter omhoog. Daarnaast bouwen we ook een drijvend kantoor.”
De geschiedenis van de werf
Caspar Blaauw maakte een cultuur historische analyse. Een document vol wetenswaardigheden en oude tekeningen van het gebied. Op 1 augustus 1856 verkocht Johannes Bulk het perceel aan de scheepmaker Dirk Borkus, die zijn werf had aan de overkant van de IJssel. Borkus was begonnen met de bouw van twee grote zeeschepen. De werf ging over van vader op zoon. De dagelijkse leiding kwam in handen van Van Vlaardingen, een echte scheepsbouwer. Een grote brand op 18 en 19 april 1908 verwoestte een groot deel van de werf. Kort na de brandt volgt een herbouw. De geschiedenis is nog lang en de verhalen zijn talrijk. De broers Vroegindeweij kunnen er veel vertellen. Ze zijn trots dat ze de eigenaars zijn van deze Goudse scheepswerf. Ze laten de staalconstructie staan en bouwen die opnieuw op met onderdelen van de oude loods.
Maarten: “Het bestaande gebouw gaan we hergebruiken, functioneel maken en zorgen dat het weer uitstraling heeft. We hebben te maken met Rijkswaterstaat, Hoogheemraadschap, Omgevingsdienst, gemeente en provincie. Die belangen zijn nog weleens verschillend. Het is een uitdaging om een plan te maken waar alle partijen zich in kunnen vinden.”
De vorige eigenaar komt nog regelmatig langs. Hij houdt de plannen nauwlettend in de gaten. Hij vindt het leuk dat de werf weer gebruikt gaat worden waar hij voor bedoeld is.
Maarten: “Omdat we de schuur weghalen, komt er een mooie doorkijk naar het gebied achter de dijk. Aan de waterkant maken we een talud met beplanting. Je mag wel zien dat er iets gebouwd wordt, maar we willen ook recht doen aan de groene omgeving. Ons hele bedrijf wordt energieneutraal, we wekken alle energie zelf op met zonnepanelen bijvoorbeeld.”
Marius: “Onze klanten zijn voornamelijk mensen die avontuurlijk zijn, die van de natuur en het water houden. Dat sluit aan bij onze visie over hoe je wil leven. We moeten nu nog de vergunningen rond krijgen bij de gemeente. Onlangs zijn twee wethouders van de gemeente Gouda geweest en daar hebben wij onze plannen aan gepresenteerd. Zij waren heel enthousiast. De boel staat hier te verrotten en nu gaat er eindelijk iets gebeuren.”
Een scheepswerf met karakter
De loods ademt geschiedenis. Via een steile trap kom je op de eerste verdieping. Overal liggen nog restanten van de oude scheepswerf, oude machineonderdelen, een archief, tekeningen, sigaren, oude schroefjes en moertjes. De broers lopen er rond alsof ze in een snoepwinkel zijn. De vloer en het dak zijn er slecht aan toe, door de gaten kijk je zo naar buiten. ‘Dat hoort bij het karakter’, zegt Marius met een knipoog.
Tekst en foto’s: Corinne Hamoen
Bron: deGouda Digitaal
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
20-10-2018 10:00