Van Michel tot Israëls
Vanaf 27 januari 2015 is er een nieuwe expositie over de Haagse School en School van Barbizon in Museum Gouda. In deze tentoonstelling wordt getoond hoe de schilderkunst zich in de negentiende eeuw ontwikkelt van de landschappen van Michel, tot de modellen van Israëls. Bijzonder in de tentoonstelling is het onlangs door Museum Gouda aangekochte schilderij ‘Lezend meisje’ van Isaac Israëls.* De tentoonstelling is tot en met 6 december te zien.
Georges Michel (1743-1843) en Isaac Israëls (1865-1934) zijn twee uitersten binnen de collectie schilderkunst van Museum Gouda.
Michel werd door de schilders van de School van Barbizon gezien als ‘Barbizonner’ avant-la-lettre. Deze Franse schilders beïnvloedden later de Hollandse schilders van de Haagse School.
Isaac Israëls daarentegen, is bekend als impressionist. Voor hem hebben de thema’s en kleuren van de Haagse School al afgedaan.
De schilders lijken mijlenver van elkaar verwijderd. Maar ze raken elkaar op een onverwachte manier. Gescheiden door bijna een eeuw, hebben ze beiden op dezelfde plaats geschilderd. Georges Michel schildert in het eerste kwart van de negentiende eeuw in de heuvels buiten Parijs. Michel stoffeert zijn landschappen met twee kleine molens die hij heeft gezien in het dorpje Montmartre. Montmartre zal in de negentiende eeuw veranderen van een rustig boerendorp, tot een levendige uitgaanswijk van Parijs. Isaac Israëls schildert graag in deze drukte. Het schilderij ‘Le Moulin de la Galette’ laat zien hoe er rond 1900 gefeest en gedanst werd rond deze oude molens. Van Michel tot Israëls: er is een hoop veranderd in honderd jaar.
De tentoonstelling geeft een afwisselend beeld van de negentiende-eeuwse schilderkunst in de collectie van Museum Gouda. Hierbij vormt de uitwisseling tussen Nederland en Frankrijk een rode draad. De schilders van Barbizon werden niet alleen geïnspireerd door de donkere luchten van Michel, ze hadden deze lucht al in Nederland gezien. Zij reisden naar het Rijksmuseum en het Frans Hals Museum om de zeventiende-eeuwse meesters te zien. Maar ook Hollandse genrestukken waren geliefd. In Fantin-Latours interieurtje uit 1859 zie je de voorliefde voor Rembrandt terug.
Maar ook andersom, van Nederland naar Frankrijk, wordt er veel gereisd. Sientje Mesdag-Van Houten en Floris Verster maakten – net als Franse realisten zoals Bonvin – graag stillevens van objecten uit het dagelijks leven. Jan Hendrik ‘H.J.’Weissenbruch ging op 76-jarige leeftijd naar Barbizon, om daar zelf te zien welke omgeving zijn voorbeelden uit Frankrijk zo had geïnspireerd.
Deze schilderijen uit Frankrijk en Nederland worden naast elkaar getoond. Zo hangen de koeien van Jan Voerman en Willem Roelofs, naast de koeien van Jules Dupré en Antoine Volon. Fantin-Latours rozen naast de rozen van Sientje Mesdag-van Houten. En de luchten van Weissenbruch naast de luchten van Daubigny. Op deze manier versterken de werken elkaar en heeft de bezoeker de kans om zelf te kijken en te vergelijken.
Museum Gouda beschikt over een uitgebreide collectie School van Barbizon en Haagse School, waarvan een groot deel is geschonken door de verzamelaar Paul Arntzenius (1883-1965). Voor de tentoonstelling ‘Van Michel tot Israëls’ is de collectie van Museum Gouda aangevuld met bruiklenen uit Nederlandse musea en particuliere collecties.
Bij de tentoonstelling is een uitgebreide zaaltekst beschikbaar die u informatie geeft over de gepresenteerde werken. Ook is er een gratis app beschikbaar. Iedere bezoeker met een smartphone, kan nu eenvoudig een audiotour downloaden!
De tentoonstelling is te zien t/m 6 december 2015.
* Museum Gouda koopt ‘Lezend meisje’ van Isaac Israëls
Museum Gouda heeft onlangs een schilderij gekocht van de Haagse schilder Isaac Israëls (1865-1934). Het schilderij is gekocht om de collectie Haagse School en School van Barbizon (w.o. legaat Paul Arntzenius) te versterken.
Isaac Israëls een publiekslieveling. Zijn manier van schilderen spreekt tot de verbeelding en zijn scherp geobserveerde, moderne onderwerpen spreken ook nu nog aan. In 2015 laten we de bezoekers genieten van zeven prominente werken van Isaac Israëls. In de collectie van Museum Gouda bevindt zich de perfecte evenknie van dit schilderij. Arntzenius’ schonk ons een portret van zijn zusjes, lezend geportretteerd door Willem Bastiaan Tholen. Dit schilderij geldt als één van de beste werken van Tholen, vooral vanwege het intieme karakter. De zusjes wanen zich onbespied, waardoor Tholen een heel intiem portret kon schilderen. Iets van deze onbevangenheid zien we ook terug bij Israëls’ Lezend meisje. Een heel simpel en onbevangen schilderij.