Di.24-03: Wereldcafé over "Fair Fashion"

Gouda Wereldwijd & Fairtrade Gouda organiseren deze maand opnieuw een Wereldcafé, een informatie- & debatbijeenkomst over verschillende thema´s die ertoe doen – in Gouda en ook ergens anders op de wereld. Op 24 maart a.s. zal het gaan over FAIR FASHION.

  • Start: 20.00u (inloop vanaf 19.30u)
  • Einde: 22.00u
  • Locatie: Gouda Studio´s, Oosthaven 12 te Gouda

Toegang is gratis, iedereen is van harte welkom!!!

Tijdens dit Wereldcafé gaan we onder de leiding van Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis reflecteren en met elkaar in discussie  over vragen zoals:

  • Wat verstaan we onder fair fashion?
  • Hoe kunnen we de productie – en handelsketen goed doorgronden?
  • Hoe krijgen we mensen zo ver dat ze fair fashion en fair wear willen aanschaffen?          
  • Hoe wordt ´fair´ gewoon?

Te gast zijn enkele Goudse ondernemers die eerlijke kleding verkopen, de organisatie ´Young & Fair`, die een mini-workshop zal verzorgen, en het Coornhert-Debatgenootschap.
Om je kleding als merk echt fair te noemen is het belangrijk om te letten op het kledingmerk. Een groot aantal merken worden gecontroleerd door Fair Wear Foundation, Made-By, of Fairtrade. In Gouda hebben aan aantal kledingwinkels met een Fairtrade-Gouda sticker op het raam die aangeeft dat de winkel dit soort merken verkoopt. Er zijn ook websites waar je snel kunt zien of het merk goed is (rankabrand.nl of milieucentraal.nl/keurmerken). Maar om een van de verschillende keurmerk te krijgen moet aan heel veel eisen worden voldaan. En dat brengt een hoop problemen met zich mee, zowel voor de producent als voor de consument. De meeste richtlijnen hebben te maken met goede omstandigheden voor de mensen die de kleding maken, dus in de fabrieken. Zij moeten genoeg loon betaald krijgen, de arbeidsuren & omstandigheden moeten humaan (ja, wat is dit precies?) zijn etc.

Om aan al die eisen te voldoen, dat kost moeite en geld. Maar wordt daardoor fair fashion gelijk heel snel heel duur? Nee, want eigenlijk bepalen de kosten van productie van kleding maar een klein deel van de prijs. Merken geven net zo veel geld uit aan branding en reclame. Er zijn ook wel mensen die hun geld over hebben voor fair fashion, maar de meesten weten er niet genoeg over of hebben inderdaad niet genoeg geld. Daarom is het belangrijk om klanten beter te informeren wat fair fashion nou eigenlijk inhoudt.