Gouda – Gruwelijk vroeg of extreem laat, stigmatiserend of onnodig: over het boodschappenuur voor ouderen in de supermarkten zijn de meningen nogal verdeeld. De een vindt het inderdaad belachelijk zo vroeg te moeten opstaan, de ander geeft aan dat versproducten dan nog niet altijd afgebakken of bijgevuld zijn. Ouderenbond ANBO noemt het ouderenuur niet bevorderlijk voor de saamhorigheid en vraagt zich af wie er dan wel en niet naar binnen mag (bron: NHnieuws, Supermarkten beginnen vandaag met een verplicht ‘ouderenuurtje’, 5 oktober 2020). Ook wij vroegen ons af hoe het ouderenuur concreet vorm krijgt en vroegen het aan de bedrijfsleiders van de Albert Heijn aan het Middenmolenplein en de Hoogvliet aan de Plataanstraat. Omdat er sprake is van landelijk beleid werden we doorverwezen naar de persvoorlichters van beide supermarktketens.  Â
Regels en gedrag
Supermarkten moeten voldoende ruimte bieden om 1,5 meter afstand tussen klanten zo veel mogelijk te kunnen garanderen en dat betekent dat er een strenger deurbeleid gevoerd wordt, met een maximum aantal bezoekers, met desinfecteersprays en met kuchschermen bij de kassa’s. Toch zijn supermarkten gedurende de dag vaak druk en blijkt het in de praktijk vaak lastig voldoende afstand te houden. Afgelopen maandag heeft het kabinet dan ook besloten landelijk twee verplichte ouderenuren per dag in te stellen.
Selectie
Maar hoe werkt het dan aan de deur? Wordt een jong ogende zeventiger geweigerd? Moeten mensen zich legitimeren? Hoe zit het met andere kwetsbare groepen? Mag een jonge klant met longklachten ook op deze tijdstippen boodschappen komen doen?
Denise Smit (Hoogvliet): ‘De speciale winkeluren zijn bestemd voor ouderen en kwetsbare groepen. Er wordt niet gecontroleerd of de klanten die op deze tijden komen winkelen voldoen aan de definitie van het RIVM van ouderen of kwetsbaren. Onze medewerkers zullen niemand weigeren. Wij vertrouwen erop dat iedereen hierin zijn of haar eigen verantwoordelijkheid neemt.’ Taylor Mae Bouwman van Albert Heijn: ‘We voeren alleen deurbeleid met betrekking tot het aantal klanten dat in de winkel aanwezig mag zijn. We controleren vanwege privacy niet of de klanten – die in deze speciale rustige uren voor ouderen en kwetsbaren de winkel binnenkomen – in de doelgroep ‘ouderen of kwetsbaren’ vallen. We rekenen op begrip en medewerking van onze andere klanten voor dit besluit en vragen hen om op andere tijden boodschappen te doen.’
Verschillende ervaringen
En hoe zit het in Gouda? Worden de speciale winkeluren ook benut? Bouwman: ‘Voor wat betreft onze ervaringen verschilt dit echt per winkel. Ik heb even voor je gebeld met een filiaal in Gouda. Voor die winkel wordt aangegeven dat er dankbaar gebruik wordt gemaakt van het aparte boodschappenuur.’ Hoogvliet ervaart het anders. Smit: ‘Tot nu toe wordt er in de supermarkten van Hoogvliet weinig gebruik gemaakt van de speciale winkeluren. Op 9 oktober vindt een evaluatie plaats door het CBL (de branchevereniging van de supermarkten) en de overheid om te beoordelen of er voldoende gebruik wordt gemaakt van deze speciale uren. Naar aanleiding van deze evaluatie vinden mogelijk aanpassingen plaats.’
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
09-10-2020 16:00