Gouda – Lotenverkopers van de Grote Clubactie zijn ook dit jaar weer fanatiek aan de slag gegaan voor hun sport-, cultuur- of hobbyvereniging. De opbrengst in Gouda is in totaal 24.235 euro. Gezamenlijk is er 8,9 miljoen euro opgehaald met 5.500 deelnemende verenigingen. Zo’n 225.000 leden gingen de straat op om loten te verkopen voor hun club. Gezamenlijk verkochten zij bijna 3 miljoen loten.
In de afgelopen drie jaar is de opbrengst uit de Grote Clubactie per club gestegen met gemiddeld 22 procent. Hieruit blijkt dat de Grote Clubactie voor verenigingen relevanter is dan ooit. Dit jaar deden in Gouda de volgende verenigingen mee:
– Stedelijke Harmonie Caecilia Gouda met een opbrengst van 780 euro
– C.V. De Marktzotten met een opbrengst van 600 euro
– ALG & CHR K.V. GEMINI met een opbrengst van 465,60 euro
– O.N.A. (Ontspanning na Arbeid) met een opbrengst van 1.648,80 euro
– Stg Willibrordus Zeeverkennersgroep met een opbrengst van 1.173,60 euro
– Sportvereniging Gouda met een opbrengst van 2.306,40 euro
– Atletiekvereniging Gouda met een opbrengst van 1.987,20 euro
– GCFC Olympia met een opbrengst van 5.073,60 euro
– Gymnastiekvereniging Velocitas met een opbrengst van 4.999,20 euro
– Honkbal en Softbalvereniging The Braves met een opbrengst van 890,40 euro
– Gouweslag met een opbrengst van 736,80 euro
– Gouds Muziektheater met een opbrengst van 240 euro
– Scouting Cornelis de Houtman met een opbrengst van 710,40 euro
– Ruiterclub Bloemendaal met een opbrengst van 1.536 euro
– Victory Sports Nederland met een opbrengst van 513,60 euro
– Bowling Vereniging Gouda met een opbrengst van 360 euro
Al 45 jaar draagt de Grote Clubactie bij aan de financiële gezondheid van duizenden clubs in Nederland. Voor veel verenigingen een onmisbare bron van inkomsten. Clubs kunnen met de opbrengst bijvoorbeeld materialen vervangen, het clubhuis onderhouden en activiteiten organiseren. Veel verenigingen in Nederland zijn afhankelijk van sponsoring en andere initiatieven voor extra financiële middelen. Er is geld nodig om te kunnen groeien en goede faciliteiten aan leden te kunnen bieden. De Grote Clubactie speelt hierin een grote rol. Maar liefst 80 procent van de opbrengst van de loten gaat direct naar de verenigingen.
Directeur Frank Molkenboer van de Grote Clubactie: “We zijn trots op de vele vrijwilligers en leden die zich jaar in jaar uit inzetten om extra geld in te zamelen voor hun vereniging. De betrokkenheid tussen de club en haar leden is enorm groot mede dankzij de Grote Clubactie. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord. We zijn erg trots op deze opbrengst! De inkomsten van vrijwel alle goede doelen staan onder druk. Het is daarom fantastisch dat het verenigingen lukt om dit resultaat te behalen. Dit is vooral te danken aan tienduizenden enthousiaste (jonge) vrijwilligers met hart voor hun club.”
Grote Clubactie
De Grote Clubactie is in 1972 bedacht door Pierre Claessens, chef-redacteur bij het toenmalige Nieuwsblad van het Zuiden. Tijdens de eerste Grote Clubactie werden er 55.000 loten in Tilburg verkocht. Het unieke van de Grote Clubactie is dat 80 procent direct naar de clubkas gaat, van de resterende 20 procent wordt een loterij georganiseerd. In 1977 brak de Grote Clubactie landelijk door in heel Nederland.