Betekenisvol ondernemen: hoe Jolanda met Betty Blue de regio versterkt

Gouda – Deze serie gaat over betekenisvol ondernemen in coronatijd. We gaan een kijkje nemen bij zes  ondernemers die de Goudse Hedwig Schipperheijn volgde voor haar gelijknamige mini documentaire serie. Met vandaag: Jolanda van Dongen.

‘Ik kwam Jolanda op het spoor via een sociale media-reportage waarin ze met een groepje deelnemers van haar kookclub naar de lokale palingvisser Wijnand Kruijt, in Reeuwijk ging. Ze creëerde een beleving van bron naar bord en liet mensen zien wat er komt kijken op de weg naar een heerlijke, gezonde en duurzame maaltijd. Juist nu is dit zo interessant; nu we te maken hebben met lockdowns en maatregelen die internationale leveranciers beperken. Ik wilde leren wat haar motiveert om met regionale producenten samen te werken’.

Koken in het Groene Hart
Al twintig jaar actief als eigenaar van Kookatelier Betty Blue in Gouda, biedt Jolanda workshops, kookclubs en catering aan tot 200 personen. Als chef-kok volgt ze recepturen van haar favoriete chefs en zoekt daarvoor de beste ingrediënten die ze kan vinden.

Jolanda: ‘Een aantal jaren geleden ben ik zeven maanden op reis geweest. Ik startte mijn reis in Antarctica en besloot toen: ik moet dit anders gaan doen. Ik moet beter voor deze wereld gaan zorgen en gewoon bij mezelf beginnen. Per 1 januari wil ik een totaal biologische kaart hebben.’

Terug in de Goudse supermarkt, stond ze voor een dilemma: de rode biologische ui met herkomst Australië kopen, of de Nederlandse niet-biologische ui. Wat is beter voor de wereld? ‘Ik heb daar een hele tijd na staan denken en heb toen het besluit genomen om mijn product van dichtbij te halen.’

Het Jolanda-effect
Jolanda besloot om niet alles om te gooien, maar prioriteit te geven aan het verkleinen van haar milieuvoetafdruk. Ze heeft ontdekt dat er regionaal producenten zijn, die met liefde voor hun product en de natuur geweldige kwaliteit leveren. Een fijne bijkomstigheid, is dat ze met deze ondernemers ook een sterke band heeft opgebouwd.

En het zou geen betekenisvol ondernemen zijn als het daarbij bleef. Mochten klanten/deelnemers allereerst alleen gedacht hebben aan lekker eten, nu weten ze ook dat hun ingrediënten van dichtbij komen, de kwaliteit hoog is en zeer smaakvol. Zelf kunnen ze dus ook uit deze toegankelijk bronnen tappen om maaltijden samen te stellen.

Artikel gaat verder na de foto

 

Impact van bewust handelen
‘Ik heb gekozen mijn kookatelier duurzaam in te richten. Best spannend omdat wij chefs eigenlijk altijd op gas koken. Maar ik ben super blij met mijn industriële kwaliteit keramische kookplaten en elektrische oven. Zonnepanelen leveren me nu de nodige energie’, zegt Jolanda, ‘maar met mijn kookclubs heb ik het daar niet over. Met hen focus ik me op de ingekochte producten die (deels) regionaal worden geproduceerd en geef ik ze praktijkvoorbeelden. Zo kunnen ze letterlijk het verschil zien en proeven tussen kweekzalm en wilde zalm, bijvoorbeeld.’ En zoals Jolanda stelt: ‘Ik wil elke ervaring laten voelen en smaken als de beste ooit!’

Betekenisvol ondernemen
Bij betekenisvol ondernemen wordt gekeken naar de impact die gemaakt wordt op de gehele keten. Ecologische duurzaamheid en sociale cohesie zijn daarin leidend. Onderdeel daarvan zijn gezonde werkomstandigheden en een eerlijk loon voor iedereen; een zo klein mogelijke voetafdruk in het productie en distributieproces creëren. De kost van het uitputten van de aarde heeft direct impact op toekomstige generaties mensen en dieren. Dienend voor de natuur en elkaar zijn, draagt daarom bij aan het welbevinden van allen.

Meer weten? Kijk op www.iopener.io

Tekst en foto’s: Hedwig Schipperheijn

12-12-2020 16:00