Gouda – Afgelopen weekend eindigde de inspraakronde van het verkeersplan (VCP) voor bewoners en ondernemers. De op- en aanmerkingen worden nu, voor zover de gemeente het nodig acht, in het plan verwerkt. Daarna moet het stuk snel door naar de gemeenteraad, want er is haast bij. Dat is gelijk een van de struikelblokken voor het nieuwe VCP. Deze en de andere pijnpunten van het plan onder de loep gelegd.
Nog even kort: wat zijn de plannen precies?
In 2019 presenteerde wethouder Hilde Niezen het eerste verkeersplan (VCP). In dat plan werden onder meer alle singels afgesloten voor autoverkeer, een maatregel die een storm van protest teweeg bracht. Het plan werd onder druk teruggenomen naar de tekentafel
Voor het nieuwe verkeersplan (VCP) zegt de wethouder uitgebreid in gesprek te zijn gegaan met bewoners, instellingen en ondernemers. Uitkomst is dat het College alsnog een scherpe bocht wil maken in het verkeersbeleid in de stad. 30 (km/h) moet het nieuwe 50 worden, sommige straten worden eenrichtingsverkeer, andere worden afgesloten voor auto’s.
De bedoeling is dat er zo minder auto’s in de stad komen, waardoor er meer ruimte is voor fietsers, wandelaars en groen. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat er een proef komt om de Nieuwe Veerstal af te sluiten voor doorgaand verkeer. Dat de Kattensingel vanaf het Kleiwegplein dicht gaat en dat de Thorbeckelaan éénrichtingsverkeer wordt. Dit zijn vijf pijnpunten van het plan.
1. Kosten lokale economie
Nico Voogt, van Gouda Onderneemt, klinkt niet onverdeeld enthousiast over de maatregelen. Op de website beschrijft zijn organisatie hoe zij aan tafel zaten bij de gemeente, maar op vragen over bereikbaarheid van ondernemers nooit volledig antwoord kregen. Voogt, eerder deze maand: “Het is leuk, al die plannen, maar moeilijk om tastbaar te maken”.
Hierop nam Gouda Onderneemt actie en liet onderzoek doen. Want; wat betekenen de plannen voor de lokale economie? Hierover schreven wij al https://degouda.nl/onderzoek-verkeersplan-afsluiten-veerstal-zeer-risicovol/ hier. De conclusies van het onderzoek zijn gematigd, vooral de ingreep bij de Veerstal wordt als groot risico gezien. Voogt benadrukt trouwens dat niet alle effecten al zijn al te overzien. Wat kost het een installatiemonteur bijvoorbeeld aan tijd/geld als hij iedere dag moet omrijden? Niemand die het weet.
2. Pijnlijke ingrepen
Dat eenrichtingsverkeer en afsluiting pijnlijk kunnen zijn blijkt wel uit het voorbeeld aan het van Hoogendorpplein, bij de Plus. Hier moet een ‘carré’ de Thorbeckelaan voor doorgaand verkeer afsluiten. De Plus Koornneef en Acacia Water zeiden in het AD (23 maart) zich overvallen te voelen door de maatregel. Waling Koornneef (Plus) zegt bang te zijn ‘dat we hierdoor substantieel omzet gaan verliezen’. Verderop aan de weg zit bovendien Monuta, wijst Nico Voogt. Hun begrafenisstoeten moeten bij de huidige ingrepen door de woonwijk heen, omdat de Thorbeckelaan éénrichtingsverkeer wordt.
3. Kostenplaatje niet compleet
Een ander punt is dat niet alle maatregelen zijn doorgerekend, zoals de ingrepen in parkeren en groenprojecten. Niet meer parkeren in het centrum lijkt leuk, maar waar parkeren bezoekers dan wel? De effecten worden in mooie artist impressions getoond, maar het kostenplaatje daarvoor is niet compleet, zegt Nico Voogt: “Er wordt niet gesproken over de parkeergelegenheid en het groen. Het is wel een consequentie van de plannen die je hebt en als je het niet inricht zoals op de plaatjes beoogd wordt, krijg je ook niet die effecten”.
4. Inspraakperiode verkort
Pijnlijk is dat de inspraakperiode voor het plan is ingekort. Normaal gesproken ligt een plan als deze zes weken ter inzage. Bij een ingewikkeld en moeilijk te doorgronden plan als deze is die termijn geen overbodige luxe. Het VCP moet echter nog voor het zomerreces door de gemeenteraad, dus is haast geboden. Daarom was er voor dit plan slechts vier en halve week tijd. Een punt dat Gouda Onderneemt steekt: “Ondanks dat men altijd zei, kwaliteit gaat voor snelheid, is de snelheid de raadgever in deze. Het moet voor het zomerreces klaar, anders zit het te kort op te verkiezingen”, is Voogt’s analyse.
5. ‘Wandelen langs de oevers van de singels’
Tot slot is er één vraag die bij ons blijft plakken: is dit plan vooral idealistisch of ook realistisch? De plaatjes in het rapport zien er gelikt uit. Wie ze bekijkt krijgt misschien wel het gevoel dat dit is waar we heen willen. Maar hoe ziet een druk Kleiwegplein eruit met rustieke bestrating en bankjes langs de weg? Of wat te denken van de Fluwelensingel. Het ‘wandelen langs de oevers van de singels’, bijvoorbeeld vergt veel van je verbeeldingsvermogen. Inderdaad kun je je afvragen, als er straks nog steeds bussen en auto’s mogen rijden, stel dat daar de gewenste supermarkt komt; wordt de Fluwelensingel dan werkelijk een veilige plek, waar je wilt fietsen en flaneren langs de singel?
Het woord is straks aan de gemeenteraad; krijgt het VCP dit keer een voldoende, of moet het nogmaals terug naar de tekentafel? In het laatste geval is de kans op een besluit door het huidige College verkeken. Dan zal het moeten wachten tot na de verkiezingen, volgend jaar.
15-04-2021 14:10