‘Voor elke doelgroep een eigen radio- of tv-kanaal’

Gouda – GoudaFM is een jong en ambitieus radiostation met mooie plannen voor de toekomst. In ons blad van vorige week blikten we met Garro Wiersema, initiatiefnemer en huidig directeur, terug op het ontstaan van GoudaFM. Deze week praten we over zijn visie op de toekomst van lokale radio en televisie.

GoudaFM, nu nog een commerciële zender, zou graag als de officiële publieke lokale omroep van Gouda verder willen gaan. Daarvoor is het nodige dat zij de Goudse lokale omroepstatus krijgt, die nu nog in handen is van RTV Gouwestad. Op 6 september behandelt de gemeenteraad dit onderwerp, als voorbereiding op het besluit wie de licentie de komende vijf jaar krijgt.

Een heel belangrijk besluit, vindt Garro. “Wat ons betreft staat de toekomst van de lokale omroep op het spel.” Het gaat erom ervoor te zorgen dat lokale omroep relevant blijft, tussen al het aanbod dat er al is. “Het media aanbod is de afgelopen twintig jaar enorm gegroeid. Internetradio biedt mensen de mogelijkheid om elk radiostation op de wereld te beluisteren. Websites bieden al het lokale nieuws 24/7. Spotify speelt precies de muziek de je leuk vindt. Netflix geeft je de keuze tv te kijken waar en wanneer je maar wilt. Tussen al dit moderne media aanbod zal de lokale omroep een plekje moeten bevechten. Daarvoor is een strategie, beleid en een plan voor nodig. Doen we dat niet dan zal de lokale omroep zijn relevantie volledig verliezen en verdwijnen in het moeras van de media.” De keuze die de gemeenteraad moet maken over de uitzendlicentie voor de komende vijf jaar, heeft als positief effect dat iedereen weer nadenkt over de relevantie en de taken van een lokale omroep anno 2017. Garro heeft er genoeg ideeën over.” Ons doel als lokaal media platform is om zoveel mogelijk inwoners te bereiken. Dit hoeft niet per se via één en het zelfde mediakanaal. Voeg je alles samen op één mediakanaal en ga je dit kanaal in de tijd verdelen (uurtje zus, uurtje zo) dan weet je zeker dat je niemand meer zult bereiken. Het is algemeen bekend dat in deze tijd radioformules uit de jaren tachtig niet meer werken. De tijd dat mensen specifiek op een bepaald moment met hun radio afstemmen op een mediakanaal om hun uurtje te horen ligt heel ver achter ons.” Wat Garro wil, is voor elke doelgroep een specifiek kanaal. “De keuze via welk medium dit kanaal uitzendt hoort hier ook bij. Als lokale omroep kun je uitzenden via analoge FM, digitale DAB+, FM-kabel, kabel tv, internet radio/tv, Facebook, YouTube. Door slim gebruik van de diverse mediakanalen en uitwisseling van content tussen de kanalen kunnen we de verschillende doelgroepen bereiken en bedienen.” In zijn visie wordt GoudaFM het hoofdkanaal dat uitzendt op de analoge FM-frequentie. “Op GoudaFM hoor je het beste van alles waaronder actualiteit, cultuur, sport, ondernemen, religie, politiek en achtergronden.”

Advertisements

Ouderen
Specifiek voor de oudere inwoners van Gouda wil hij een eigen kanaal maken dat te ontvangen is op de FM-kabel, tv en internet. “Aangepaste muziek, thema’s en televisieprogramma’s natuurlijk ook aangevuld met actualiteit en nieuws.”

Religieplein
Omdat religie van oudsher zo’n grote rol speelt in Gouda, zou hij een virtueel Religieplein willen inrichten voor alle soorten religie en geloof in Gouda. Vanuit dit plein kan men dan alle informatie van alle stromingen vinden, podcasts van diensten terugluisteren of interviews met betrokken mensen.

Sport
“Sport is voor vele inwoners een belangrijke besteding van hun tijd. Je vind het dus terug op het hoofdkanaal maar we willen meer. Op dit moment loopt er een initiatief om regionaal sportverslagen te gaan uitwisselen en in een App beschikbaar te gaan stellen.”

Ook plek voor Gouwestad
“Al tijdens de besprekingen met Gouwestad begin dit jaar hebben we aangegeven dat indien wij de lokale licentie ontvangen het product Gouwestad niet hoeft te verdwijnen. In ons plan zit opgenomen dat Gouwestad als radiostation en tv-kanaal kan blijven doorgaan maar dan onder ons bestuur. Gouwestad zal een merk kunnen worden met een eigen kanaal dat zich richt op de oudere inwoners van Gouda. Deze zijn namelijk al bekend met het merk Gouwestad. Door specifieke programma’s en aangepaste muziekkeuze kan het merk Gouwestad zich volledig gaan richten op deze doelgroep. Het mooie is dat we de technische faciliteiten en infrastructuur al hebben. Bijkomende voordeel is dat alle vrijwilligers van beide omroepen ook een (carrière) keuze intern kunnen maken voor een specifiek kanaal binnen de nieuwe lokale publieke omroep.”