Voor het vijfde jaar op rij heeft Wij Verdienen Beter onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van gemeenten per e-mail. Dit jaar voldeed 86 procent van de gemeenten aan de e-mailgedragslijn voor overheden door een eenvoudige vraag binnen 2 dagen te beantwoorden. In 2018 voldeed maar 62 procent van de gemeenten aan deze gedragslijn.
Meer gemeenten letten op privacy burger
In 2018 leek de opmars van webformulieren ten koste van e-mail bereikbaarheid gestopt te zijn. Dit jaar bleek echter dat toch weer meer gemeenten voor burgers niet meer per e-mail bereikbaar zijn. Gelukkig vragen wel steeds minder gemeenten om onnodige informatie zoals bijvoorbeeld adres, gender, woonplaats en telefoonummer. Het percentage wat op dit punt de fout in ging was in 2017 nog 17 procent, daalde in 2018 naar 15 procent en is dit jaar verder gedaald naar 13 procent. Voor het eerst was er in 2019 ook geen enkel gemeente meer die burgers verplicht om hun Burger Service Nummer te geven bij het stellen van een eenvoudige vraag. Het is goed om te zien dat gemeenten zich bewuster worden van de privacy van burgers.
Het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten is voor het vijfde jaar op rij uitgevoerd door Wij Verdienen Beter. Alle 355 gemeenten kregen per e-mail (of indien niet beschikbaar via een webformulier) een eenvoudige vraag voorgelegd. Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden moet deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord worden. In totaal 14 procent van de gemeenten was te laat met het beantwoorden van de vraag. Bij 38 gemeenten moest de vraag na 4 weken herhaald worden omdat nog geen antwoord was ontvangen. Van 7 gemeenten werd in het geheel geen antwoord ontvangen op de eerste of de tweede e-mail.
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
20-09-2019 15:13