Social Media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers?
Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2020 voor het tiende jaar op rij gehouden, met opnieuw een indrukwekkende respons (n=7.000).
In januari 2020 heeft Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgenodigd om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek. Via een online vragenlijst kon men deelnemen aan het onderzoek. De steekproef van 7.000 respondenten vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder.
Social media groeit
Het gebruik van social media groeit overall. Met name Instagram en YouTube worden door meer mensen gebruikt.
Gebruik totaal van sociale media (%)
*WhatsApp is in 2016 voor het eerst gemeten
De volgorde in de top 5 blijft gelijk. Alle platforms in de top 5 groeien. De meeste winst zit bij Instagram.
TikTok trekt 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder. Twitter en Snapchat groeien.
In het dagelijks gebruik van social media is een toename te zien. Instagram is de voornaamste stijger.
Dagelijks gebruik van social media (%)
Gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media, oplopend naar 143 minuten onder jongeren van 15 t/m 19 jaar.
in de leeftijdsgroep 15-65 jaar maakt minder dan 10% géén gebruik van Whatsapp. Gemiddeld zit men in 7 Whatsapp-groepen.
Tot aan de 65 jaar heeft Whatsapp een vrijwel volledig bereik. Alleen in de oudere leeftijdsgroepen is nog ruimte voor groei.
Onder jongeren wordt Facebook minder gebruikt. Onder de andere leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit.
TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar.
TikTok wordt vooral door meisjes tussen de 9 en 14 jaar omarmd.
De conclusies van het Nationale Social Media Onderzoek 2020
1. We zijn met zijn allen meer gebruik gaan maken van social media.
2. Gering vertrouwen zorgt er niet voor dat we afscheid nemen van social media.
3. In de leeftijdsgroep 15-65 jaar maakt minder dan 10% géén gebruik van Whatsapp. Gemiddeld zit men in 7 Whatsapp-groepen.
4. In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook lichtjes te groeien in gebruikers, behalve onder jongeren.
5. De groei van Instagram vlakt af, met name onder de doelgroep 15-19 jaar.
6. TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar.
Totaal gebruik naar leeftijdsgroep
Dagelijks gebruik naar leeftijdsgroep
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
28-01-2020 11:15