Gouda / Zuidplas – In de zomer van 2019 was er in Moordrecht grote commotie over het snelfietspad dat de provincie Zuid-Holland wil aanleggen tussen Gouda en Rotterdam. Deze zogenoemde F20 zou volgens de toenmalige plannen door Moordrecht passeren, langs de woonboten in de vaart. Onveilig, vonden omwonenden. De gemeente Zuidplas kondigde deze week nieuwe stappen aan om het pad toch door, of misschien wel óm Moordrecht te krijgen. De aanleg, die in 2020 zou starten, laat nog even op zich wachten dus.
In September 2020 is er een bewogen debat in de gemeenteraad van Zuidplas gevoerd over dit zogenoemde voorkeurstracé. De dag ervoor ontving wethouder Jan Willem Schuurman van de belangengroep ‘Geen snelfietsroute dwars door Moordrecht’ 900 handtekeningen. De voorkeursroute stuitte namelijk op bezwaren bij de aanwonenden. Men vindt de huidige situatie al onveilig en verwacht dat een toename van ‘snelle fietsers’ deze situatie nog onveiliger maakt. De voorgestelde ideeën op de informatiebijeenkomst van 17 juni 2019 konden dit gevoel niet wegnemen.
Wat stelt de gemeente Zuidplas voor?
- Het verkennen van een drietal scenario’s voor de toekomst van het fietsverkeer door Moordrecht:
- Het verkeersveiliger maken van de Oost- en West Ringdijk en ‘s-Gravenweg omdat, los van mogelijke aansluiting op de snelfietsroute, direct omwonenden van deze locaties de verkeerssituatie als onveilig beoordelen;
- Het onderzoeken van de wenselijkheid en haalbaarheid van een noordelijke route om Moordrecht heen;
- De mogelijkheden die de zogenaamde ‘ambitieroute’ in de toekomst biedt om het fietsverkeer langs de A20 te leiden.
- De inwoners van Moordrecht en de ‘s Gravenweg actiever bij de planvorming te betrekken waardoor de uiteindelijke besluitvorming op een zo groot mogelijk draagvlak kan rekenen.
Wat doet zij concreet?
De gemeente heeft advies en ingenieursbureau Antea Group ingeschakeld om scenario a en b nader uit te werken. Antea Group heeft veel ervaring met inwonerparticipatie en gaat inwoners actief betrekken bij het ontwerp van de verschillende varianten. In het proces worden de komende maanden de volgende stappen gezet:
- Stap 1: Schouw met wethouder Jan Willem Schuurman van de verschillende varianten
- Stap 2: Gesprek met Belangenvereniging ’s Gravenweg
- Stap 3: gelijktijdig ontwerpproces en participatie
Onderdeel van het ontwerpproces en participatie zijn een enquete, klankbordgroepen en een tweetal bijeenkomsten. Het is nog onduidelijk wat het hele proces betekent voor de planning van het snelfietspad. Later meer over dit onderwerp.
07-08-2021 20:26