Plan Snelfietstracé wordt opnieuw onderzocht door Colle

Zuidplas – Vele inwoners van Moordrecht en van de ’s Gravenweg in Nieuwerkerk waren niet te spreken over het plan van het college voor het realiseren van een snelfietstracé via de Oost en West Ringdijk in Moordrecht en via de ’s Gravenweg in Nieuwerkerk.

De gemeenteraad ging gisteravond volledig mee met de inwoners, die intussen al meer dan 900 handtekeningen hadden opgehaald en deze voor aanvang van de raadsvergadering hadden overhandigd aan Wethouder Jan-Willem Schuurman.

Wethouder Schuurman legde uit waarom het college voor deze route had gekozen, waarbij de vrees voor een z.g. ‘olifantenpad’ vooral opviel. De route om Moordracht heen is langer en de wethouder vreest dat men bij deze oplossing toch de weg door Moordrecht zou kiezen.

Advertisements

Op de gekozen route zijn veel onveilige punten, die ook benadrukt waren door de inwoners. De wethouder gaf aan dat veiligheid hoog op de agenda staat en dat die punten nog nader onderzocht gaan worden, waarbij o.a. de maximale snelheid van 30km gehandhaafd blijft.

Dit was niet voldoende voor de voltallige gemeenteraad en er werd unaniem besloten het plan met deze route terug te geven aan het college, waarbij wethouder Schuurman zelf naar de gemeenteraad aangaf om dit te doen.

Er was ook veel kritiek op het participatietraject met de inwoners, een belangrijk signaal dat dit niet goed verlopen is, blijkt uit de meer dan 900 handtekeningen van inwoners die tegen het route plan in opstand waren gekomen.

Wethouder Schuurman gaat de opties opnieuw onderzoeken en zal t.z.t. met een uitgebreider en een nieuw plan komen en de wethouder zal ook het participatietraject met de inwoners opnieuw opstarten.

Het tracé is onderdeel van een project om een snelfietstracé te realiseren van Gouda naar Rotterdam, met als doel het terugdringen van het autoverkeer en voor een betere verbinding voor schoolgaande jeugd. In Capelle aan den IJssel en Gouda is men begonnen met de aanleg, nog onduidelijk is hoe het tracé in Zuidplas zal gaan lopen. Een stok achter de deur is een toegezegde subsidie van het Rijk als het snelfiets tracé in 2021 wordt gerealiseerd, wethouder Schuurman gaf in zijn betoog aan dat dit niet meespeelt in de afwegingen.

Door Louis Bekker