Tweeëntwintig partijen uit de bouwsector hebben vandaag in Ahoy de Green Deal Bouwlogistiek ondertekend. Marktpartijen, opdrachtgevers en kennisinstituten delen via deze deal de kennis over slimme bouwlogistiek over de gehele sector. Slimme bouwlogistiek maakt het mogelijk om de verkeersdruk in stedelijke gebieden te verlichten.
De bouwsector is goed voor een derde van het aantal transportbewegingen in Nederland. Samenwerking op dit gebied tussen bouwers, installateurs, transporteurs en toeleveranciers heeft positieve effecten op drie belangrijke gebieden: kosten, congestie en CO2 uitstoot. Als de bouwlogistiek goed is georganiseerd, kan dat bijdragen aan verbetering van de verkeersdoorstroming op het wegennet, de beperking van bouwhinder voor de omgeving, de beperking van CO2-emissie en de verhoging van de veiligheid.
De marktpartijen van de Green Deal verplichten zich om in de looptijd van de deal vijf projecten uit te voeren met slimme bouwlogistiek. Sommige koplopers tekenen mee om met gemeentes en andere landelijke opdrachtgevers een nieuwe uitvraag vorm te geven in praktische gunningscriteria zoals een zogeheten EMVI of via een BLVC-plan. Voor alle partijen geldt dat zij hun manier van kijken naar het bouwproces moeten veranderen. Dat betekent bijvoorbeeld eerder in het proces logistiek bespreekbaar maken met leveranciers en vervoerders. Ook wordt in de deal uitgebreid aandacht besteed aan het werken met een BIM en de relatie met uitvoering en logistiek.