De komende veertien woensdagen testen ProRail en NS de nieuwe tienminutentreinen. In de nieuwe dienstregeling gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat zes keer per uur een Sprinter rijden, de eerste tienminutensprinter van Nederland.
Deze uitbreiding van het aantal treinen brengt achter de schermen grote veranderingen met zich mee. Daarom wordt vanaf woensdag 8 september tot aan de start van de dienstregeling in december 2021 op woensdagen getest. De extra treinen en de gewijzigde vertrektijden zijn te vinden in de NS-reisplanner.
Verbeterde dienstregeling
Ondanks corona wordt de dienstregeling flink verbeterd. Met de tienminutentreinen hoef je niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen reizigers al gebruikmaken van deze treinen.
NS en ProRail hebben al ervaring met een tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Deze lijn is een succes gebleken. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven stegen de reizigersaantallen (pre-corona) bijvoorbeeld met 15 procent.
Testen
Tijdens de testdagen hebben we de mogelijkheid om de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen en eventuele kinderziektes eruit te halen. Zo willen we ervoor zorgen dat de tienminutentreinen bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december meteen goed van start kunnen. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren.
Voor onze medewerkers zijn dit grote veranderingen. Treindienstleiders, machinisten en conducteurs moeten nog nauwkeuriger werken: op de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.
Infrastructuur
Aan de tienminutentreinen gingen jaren van voorbereidingen vooraf: in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verdubbelde ProRail sporen, zijn er inhaalsporen aangebracht, wissels verwijderd en legde ProRail extra energievoorzieningen aan. Op diverse stations waren bijvoorbeeld extra perrons nodig en zijn er diverse overwegen door tunnels vervangen. Aangezien veiligheid voorop blijft staan, zijn langs het traject ook extra camera’s geplaatst en extra maatregelen getroffen om storingen sneller te kunnen verhelpen. Zo kunnen treinen op een hogere frequentie rijden.
Het effect van de testen op de rest van de dienstregeling is minimaal. De IC Brussel rijdt de hele dag naar Amsterdam Centraal in plaats van Den Haag Holland Spoor. Ook zal de sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Lokaal kunnen aansluitingen op bus, tram en metro veranderen.
02-09-2021 12:03