Nieuw Verkeersplan ademt 30 km/h, gehekelde ‘knips’ geschrapt

Gouda – Het is zover: eindelijk staat het nieuwe Verkeersplan (Verkeerscirculatieplan) op de drempel. Wij bladerden al door de conceptversie en noteerden de verschillen met de gehekelde eerste editie. Belangrijkste signaal: het blijft 30km/h dat de klok slaat. De gemeente wil zo meer ruimte bieden voor fietsers en wandelaars en het verblijven in en rond het centrum aantrekkelijker maken. De gehekelde knips, die eerder de singels tot onneembare vesting voor auto’s dreigden te maken, zijn geschrapt. Van de kaart in elk geval.

In het nieuwe plan komt er, net als bij de vorige uitgave, meer ruimte voor fietsers en wandelaars. Dit wil de gemeente bereiken met een scala aan maatregelen.

30km/h
Een van de plannen is om de oude entrees van de binnenstad te ‘herstellen’. Op het Kleiwegplein bijvoorbeeld moet het kruispunt met stoplichten worden vervangen door een autoluwe oplossing. Het plein wordt met behulp van bruine klinkers omgetoverd tot een plek waar voetgangers en fietsers het beeld bepalen. De stoplichten kunnen dan verdwijnen, denkt de gemeente Gouda. Ook verderop, aan de Nieuwe Veerstal blijft het plan van een autoluwe zone overeind, zodat het een fijne plek wordt om te verblijven aan de rivier. Alle singels worden omgetoverd tot 30km/h zone.

Ondanks het schijnbaar verdwijnen van de knips op de singels heeft het plan nog altijd gevolgen voor de bereikbaarheid, zo lijkt het. Autoverkeer kan in de nieuwe situatie bijvoorbeeld niet langer van de Spoortunnel, via de Kattensingel naar het Bolwerk. Hoe dat zonder knips wordt bereikt houdt de presentatie in het midden. Is het wellicht beeldvorming?

Ook buiten de singels zijn er wegen die opteren voor 30km/h. Zo moet het bord worden geplant langs de Joubertstraat, de Koningin Wilhelminaweg en de Groenhovenweg. Ook zet de gemeente eenrichtingsverkeer in om te sturen in verkeersstromen. De Thorbeckelaan, Statensingel en Bodegraafsestraatweg (deels) moeten op deze manier worden getemd.

Centrum autoluw
En dan is er nog het centrum. Bij het eerste Verkeersplan kwam er grote weerstand van ondernemers, vanwege de plannen auto’s volledig te bannen uit het centrum. Versie 2.0 wil slechts een deel van de binnenstad autovrij maken, namelijk de omgeving Marktplein en Kleiweg tot grofweg de parkeergarage. Langs de grachten (Oost/Westhaven, Hoge/Lage Gouwe) wordt de stad alleen autoluw. Gouda wil dit deel van de stad zogezegd ‘elektronisch autoluw’ maken, met behulp van een technische methode.

Randweg
Het deel van de auto’s die niet langer in en rond het centrum rijdt moet gebruik gaan maken van de randwegen. Daarvoor wil Gouda de N207, die langs Westergouwe loopt, verbeteren. Hier staat het verkeer in de spits iedere dag vast. Aan de andere kant moet de Goudse Houtsingel juist een ‘stadsboulevard’ worden, met meer oversteekgelegenheden en lagere snelheden. Het is onduidelijk hoe dit de doorstroming verbetert. Opvallend zijn de percentages verkeer waar de gemeente mee rekent. Op de singels gaat het slechts om een afname van 1 a 2% auto’s, ditzelfde percentage zou er bij de randweg dan bij komen. Het plan is al met al veel minder rigoureus dan de eerste versie. Toch zijn er nog de nodige scherpe kantjes aan te ontdekken. Het wachten is op de definitieve versie. Tot dan is het oordeel aan de gemeenteraad, die de voorstellen woensdagavond heeft besproken.

11-02-2021 08:00