Gouda – Koffie- en theespeciaalzaak Simon Lévelt heeft een belangrijke stap gezet binnen hun duurzaamheidsdoel om hun CO2-uitstoot van boer tot klant te reduceren. Sinds afgelopen maand is al hun koffie ‘Climate Neutral Certified’. Met ruim 40 speciaalzaken in Nederland en België garandeert Simon Lévelt dat zij alle mogelijke maatregelen neemt om CO2-uitstoot te verminderen en te compenseren. De stip op de horizon is daarbij zero emission in 2050. Annuska van der Nagel, eigenaar Simon Lévelt Gouda, is apetrots op deze mijlpaal.
Simon Lévelt neemt zijn verantwoordelijkheid voor de negatieve klimaatimpact van de koffieketen serieus. Terecht, nu Nederlanders met een gemiddelde van 8,3 kilo koffie per jaar ’s werelds grootste koffiedrinkers zijn.* Door de uitstoot over de gehele keten in kaart te brengen, stevig te reduceren en alle rest te compenseren, mag de speciaalzaak vanaf deze maand al zijn koffie klimaatneutraal bestempelen. De koffie van het Nederlandse koffie- en theelabel krijgt het officiële keurmerk ‘Climate Neutral Certified’ van de onafhankelijke Climate Neutral Standard.
Annuska van der Nagel: “Ik vind dat bewustwording de eerste stap is naar duurzaamheid. Door het behalen van dit keurmerk laten we zien dat we bewust bezig zijn en maatregelen nemen om de CO2-uitstoot te reduceren en te compenseren. Ik geloof erin dat het geven van informatie over wat onze bijdrage is aan duurzaamheid ook leuker wordt als je het samen met de klant doet. We geven in onze speciaalzaak uitleg over duurzaamheid en onze biologische producten en als het op een leuke manier gepresenteerd wordt, werkt dat motiverend. Als team proberen we de klanten te stimuleren om hun eigen verpakking mee te nemen voor hun koffie en thee. Ik vind het ook heel leuk om theetrainingen te geven aan scholen over biologische thee en duurzaamheid en bij koffieproeverijen zetten we de elektrische koffiekar in.”
De ingrediënten van het keurmerk
De certificering ging niet over één nacht ijs. Om het ‘Climate Neutral Certified’-keurmerk te bemachtigen, moet een organisatie inzicht hebben in de CO2-uitstoot over de gehele keten en doelgericht reduceren en compenseren. Het bedrijf begon bij het in kaart brengen van de volledige CO2-footprint van hun koffieketen – van koffieplant, -boon en boer tot transport en verpakking. Op basis hiervan is een reductieplan met een lokale aanpak opgesteld: van verduurzamingsprojecten van landbouw in het land van oorsprong tot een energiezuinig koffierooster in de branderij in Haarlem. Als derde stap zijn CO2-certificaten aangekocht tot en met 2023 om de rest van de verwachte footprint te compenseren.
Duurzaam to the boon..
Het keurmerk is niet het enige wat Simon Lévelt bezighoudt op het gebied van duurzaamheid. Afgelopen jaar sloten ze af met een 80% biologisch assortiment koffie en thee. Het biologisch keurmerk krijgen is een uitdaging, omdat het proces voor de teler om helemaal biologisch te worden zo’n drie jaar duurt. Bert Jongsma, directeur Simon Lévelt: “Je kan niet van de een op de andere dag al je koffie- of theeplanten biologisch telen, daar gaat tijd overheen, boeren moeten de duurzame teeltmethodes onder de knie krijgen.” Alhoewel de uitdagingen groot zijn, wil de koffie en thee speciaalzaak het voortrouw nemen en vanuit ervaring en expertise een bijdrage leveren aan een wereld die schoner is, meer biodiversiteit herbergt en waar werk overal eerlijk beloond wordt. Het label ‘Climate Neutral Certified’ voor de koffie is daarom een enorme motivator om hiermee door te gaan.
26-01-2022 16:01