Liefde tussen ondernemers en gemeente Gouda

Tessa van Breda voor haar winkel aan de Lange Tiendweg

Gouda – Alle twee houden ze van Gouda: Tessa van Breda met allerlei bijzondere Goudse cadeautjes in haar Gouda Shop en Petra Nieuwenkamp met haar tweedehandsboekwinkel Nieuwe Kans Boeken. Beiden zijn ze gevestigd in het centrum van Gouda en zijn ze trots op hun producten. Hun winkels hebben ze tiptop in orde maar toch hebben ze alle twee problemen ondervonden met handhaving of welstand, en daarmee met opdrachtgever gemeente Gouda. 

Hoe is het zo ver gekomen en hoe kan het anders? We vragen deze twee Goudse ondernemers wat ze de gemeente Gouda, of haar uitvoerende partijen, zouden adviseren met betrekking tot beleid, houding en keuzes.

Maar… Hoe zit het nu precies? Wie doet wat?

  • ARK: Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Onafhankelijke commissie die de gemeente adviseert over bijvoorbeeld stedenbouwkundige plannen of inrichtingsplannen voor openbaar gebied.
  • Commissie voor Welstand en Monumenten (Welstandscommissie): subcommissie van de ARK; adviseert over uiterlijke elementen van bouwaanvragen en -vergunningen en over het wijzigen van monumenten.
  • ODMH (Omgevingsdienst Midden-Holland): heeft Bouw- en woningtoezichttaken en houdt toezicht op de kwaliteit van bestaande bebouwing, namens de gemeente Gouda
  • Toezicht & Handhaving: algemeen toezicht, ziet erop toe dat regels nageleefd worden, in dienst van gemeente Gouda

De gele kozijnen van de Gouda Shop
Sinds maart 2019 zijn Tessa en haar man Wian van Breda de trotse eigenaren van de Gouda Shop, maar het heeft de nodige voeten in aarde gehad voordat de winkel definitief zijn karakteristieke gele kleur kreeg. Tessa: ‘Begin februari had ik een vergunning aangevraagd voor een uithangbord en het schilderen van de pui in een gele kleur. Een reactie liet erg lang op zich wachten, en toen deze kwam bleek men problemen te hebben met de kleur geel die ik gekozen had en die ik had mogen testen op een klein stukje raam.’ Een zeskoppige welstandscommissie besloot uiteindelijk dat een andere geeltint, nauwelijks afwijkend van Tessa’s voorstel, wel gebruikt mocht worden. Casa Chow, het restaurant met gele gevel op de Markt, was kort daarvoor open gegaan en in opspraak geweest vanwege de uitgesproken geeltint op de voorgevel, wat te denken geeft over dit besluit. Tessa besloot wel open te gaan, maar het heeft nog even geduurd voordat haar zaak de uitstraling had die ze vanaf dag 1 beoogd had.

Tessa’s raad:

‘Op administratief gebied zijn er verbeteringen in de communicatie door te voeren. Mijn mail was eerst zoek geraakt en toen er uiteindelijk goedkeuring was, moest ik zelf vragen om de bevestiging daarvan. Bovendien heb ik nooit van de ODMH op papier gekregen waarom de door mij gekozen kleur geel niet goed was. Dat werd mondeling toegelicht in een warrig relaas over monumenten en geschikte kleuren. Maar feit blijft dat de 2 kleuren geel waarover we het hebben, op het oog, vrijwel identiek zijn. 

Verder denk ik dat de gemeente en/of de ODMH duidelijker (zichtbaarder) informatie moet delen met de inwoners van de stad. Zeker als er een hoop discussie is over een bepaald pand. Maar vooral: trek één lijn. Als één ondernemer in de binnenstad ergens goedkeuring voor krijgt, dan zou dat voor iedereen in dezelfde wijk moeten gelden.

M.b.t. handhaving zou mijn advies zijn: kijk goed naar wat er gebeurt in en aan winkelpanden NA het vergunningentraject. Op het kleine stukje Tiendeweg waar ik zit, hangt een oud en ongebruikt kunststof uithangbord aan een gevel en dat had al lang weggehaald kunnen worden. Een andere ondernemer heeft een knipperende neon-verlichting en dat kan volgens mij ook niet. Daar is dus nog wel wat winst te behalen.’

De gevelreclame van Nieuwe Kans Boeken
Petra Nieuwenkamp hoefde niet lang na te denken toen de makelaar haar tipte over haar huidige winkelpand aan de Korte Groenendaal: ze groeide met haar boekverkoop bij Jouw Marktkraam in de Dubbele Buurt uit haar jasje en droomde al langer van een eigen winkel. 10 dagen nadat ze de sleutel van het pand ontvangen had, opende Petra Nieuwe Kans Boeken. Zij en haar man Gerard hadden een timmerman in de arm genomen om houten letters te maken en deze, op een gevelplaat, aan de gevel te bevestigen. Twee vlaggen sierden de entree van de winkel. Petra voelde zich overvallen bij het eerste bezoek van handhavers in de binnenstad: ze mocht slechts 1 vlag uithangen, want van een ‘herhaalde reclame-uiting’ mocht en mag geen sprake zijn. Ook de Omgevingsdienst Midden-Holland (OMDH), de welstandscommissie, werd ingeschakeld en Petra en Gerard moesten, met terugwerkende kracht, een vergunning indienen voor een gevelbord. Het ontwerp hiervan werd afgewezen: het zou te groot zijn, evenals de afmeting van de vlag. Petra: ‘De regels waren voor ons niet goed duidelijk: als startende ondernemer ben je vooral druk met de inrichting van je pand, met je producten, met je zichtbaarheid op social media. Nu moesten we een ingewikkelde aanvraag doen via de OMDH.’ Ook de manier van communiceren was nieuw en lastig voor Petra: ‘Ik werd gebeld in de winkel, waar ik slecht bereik en klanten heb en moest direct mondeling allerlei toezeggingen doen. Dat wilde ik niet.’ Petra begrijpt dat er regels zijn, maar verbaast zich erover dat deze regels elders in de stad niet gehandhaafd lijken te worden. Ze maakt zich ook zorgen over de nieuwe kosten die ze moet maken: ‘Mensen doneren hun boeken bij de winkel en ik verkoop ze voor een klein prijsje. Het duurt heel lang voordat ik die extra kosten terugverdiend heb.’

Petra tipt: ‘Ik zou graag wat meer wegwijs gemaakt zijn door de gemeente Gouda. In Woerden ontvangen nieuwe ondernemers een welkomstpakket en dat vind ik een goede vondst. Ik had graag snel geweten waar ik op moet letten en waar ik me aan moet houden.’    

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

27-10-2019 19:20