In de avonduren niet meer contant betalen in Arriva-bussen

Gouda – Reizigers die na 19.00 uur in een Arriva-bus stappen, kunnen het kaartje dat ze in de bus kopen niet meer afrekenen met contant geld. Dit geldt vanaf vrijdag 1 december voor heel Zuid-Holland.

Arriva is naar aanleiding van een aantal overvallen in 2016 bezig met een pakket aan maatregelen om geen contant geld meer te accepteren in de bussen. Om reizigers te laten wennen aan het cashloos betalen wordt het gefaseerd ingevoerd en accepteert de vervoerder vanaf 1 december geen contant geld meer na 19.00 uur. Reizigers kunnen dan reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen met PIN, contactloos of creditcard. Arriva wil op deze manier de veiligheid in de bus verbeteren, voor zowel de buschauffeur als de reiziger.

De reizigers worden geïnformeerd over de nieuwe betaalmogelijkheden middels een uitgebreide reizigerscampagne. De vervoerder belooft in de overgangsperiode soepel om te gaan met reizigers die nog niet op de hoogte waren van de nieuwe betaalmogelijkheden.

Betaalmethodes
Reizigers kunnen gewoon in- en uitchecken met hun OV-chipkaart of een papieren vervoerbewijs betalen bij de buschauffeur met PIN, contactloos of creditcard. Ook is het mogelijk een e-ticket aan te schaffen (zowel geprint als op de smartphone) of een vervoerbewijs te kopen in de voorverkoop bij één van de Arriva OV Servicepunten. Overige voorverkooppunten in de regio volgen binnenkort.

Volledig cashloos
Vanaf 1 januari 2018 zijn alle voorbereidingen klaar om over te kunnen stappen naar volledig cashloos betalen. Alle bussen beschikken dan over een nieuw betaalsysteem waarmee reizigers kaartjes kunnen betalen met pin, contactloos of creditcard. Het is de bedoeling dat reizigers in in Zuid-Holland per 1 februari 2018 alleen nog cashloos betalen, dus zowel overdag als ‘s avonds.