Gouda – Wat eet jij vanavond? Hoe vaak kies je voor het gemak van een bezorgmaaltijd? En via welke weg bestel jij je broodje hamburger, je pizza, sushi of döner kebab? Nederlanders lieten in de eerste zes maanden van 2019 18,5 miljoen keer een maaltijd bezorgen via marktleider Thuisbezorgd, 18% meer dan in de eerste helft van 2018 (bron: H. Stil, 31 juli 2019, ‘Nederlands bestellen steeds vaker eten’, het Parool).
Om dat iets concreter te maken: we eten drie maaltijden per dag, dus ongeveer 1000 maaltijden per jaar. Tien van de 1000 maaltijden worden via maaltijdbezorgers besteld (bron: Stijn Verstijnen in ‘Deliveroo gaat bezorgstrijd aan met Thuisbezorgd’, 3 maart 2020, AD). Af en toe ontvang je bij je bestelling een kattenbelletje van de horecagelegenheid die je eten bereid heeft: bestel je de volgende keer via onze eigen site? Waarom is dit? We duiken in de wereld van bezorgmaaltijden.
De geboorte van Thuisbezorgd
Het idee om Thuisbezorgd te starten ontstond tijdens een feestje: directeur Jitse Groen wilde iets te eten bestellen, maar er was geen restaurant dat bezorgde in het dorp. Hij registreerde die avond nog de domeinnaam Thuisbezorgd.nl. Op dat moment had Groen concurrentie van 20 andere bezorgservices in ons land, maar inmiddels is Thuisbezorgd de grootste speler op de Nederlandse markt. Ondernemers kunnen zich aansluiten bij Thuisbezorgd.nl door hun menu op te sturen, dat gratis op de website van Thuisbezorgd geplaatst wordt. Mits beschikbaar krijgt de onderneming daarna een website, domeinnaam en bestellink, waardoor nieuwe klanten de horecagelegenheid sneller kunnen vinden en bestellingen kunnen plaatsen. Voorwaarden? Je moeten kunnen leveren binnen max. 45-60 minuten -en dus zelf een bezorger of bezorgers beschikbaar hebben-, in een bedrijfs-/horecapand gevestigd zijn en (exclusief vakanties) het hele jaar geopend zijn. Dat klinkt allemaal logisch, maar ondernemers hebben met nog meer voorwaarden te maken om van de services van Thuisbezorgd gebruik te kunnen maken.
Pariteitsclausule
Thuisbezorgd berekent per bestelling een commissie van 13%, wat betekent dat 13% van het totaalbedrag van je bestelling wordt afgedragen aan de bezorgservice. Daarnaast tekenen ondernemers een pariteitsclausule: je mag via je eigen kanalen (websites, flyers, telefonisch) geen lagere prijzen hanteren dan Thuisbezorgd. Uit onderzoek blijkt dat 1 op 4 ondernemers zich door deze clausule beperkt voelt in de vrijheid zelf prijzen te bepalen. Kortingsacties, die vaak populair zijn bij consumenten, zijn van de baan: ook dit is opgenomen in de clausule.
Groen stelt zelf, dat aangesloten restaurants vooral profiteren van het bezorgplatform, omdat het voor veel bedrijven goedkoper is te adverteren via Thuisbezorgd dan om dat zelf te organiseren. Hij zegt bovendien dat bezorgrestaurants gemiddeld €100.000,- extra omzet behalen via Thuisbezorgd (bron: J. Kempe, ‘Thuisbezorgd: geen plannen om commissie te verhogen’ 22 augustus 2019, Twinkle Magazine).
Horeca-protesten
Met het landelijke initiatief ‘Horeca in actie’ maken inmiddels 1200 horecaondernemers een statement tegen de steeds hogere commissies van bezorgservices. Zij zetten Eten.com op in 2018 en rekenen een commissie van 6%, zijn transparant naar hun aangesloten ondernemers en bieden de mogelijkheid mee te beslissen. Zou zo’n initiatief ook denkbaar zijn voor Gouda? Is de Gouwenaar ertoe genegen de Goudse horeca via een eigen site te steunen?
Gouds bestelplatform
Ik spreek erover met Sjoerd Nauta, eigenaar van Kwalitaria Goverwelle. Sjoerd maakt met zijn zaak al ongeveer tien jaar gebruik van de diensten van Thuisbezorgd.
Of hij nadelen ondervindt van de bezorgservice? ‘Recensies op de website kunnen niet verwijderd worden. Dan heeft iemand de twee zakjes mosterd gemist bij zijn bestelling en krijg je daar een enorm negatieve recensie over. Dat is helemaal buiten proportie en kan ook niet weg.’ Een ander nadeel: ‘Je kunt heel makkelijk bestellen, maar hier alleen in de buurt zijn er al zo’n 54 bezorgrestaurants. Thuisbezorgd brengt die concurrentie wel helemaal in kaart.’ Daarbij heeft hij zijn postcodegebied verkleind om kwaliteit van producten te kunnen garanderen en te voorkomen dat zijn bezorgers te lang onderweg zijn, waardoor hij eenvoudigweg minder bestellingen binnenkrijgt.
Het voordeel van Thuisbezorgd? ‘Simpel: klanten komen via Thuisbezorgd bij me terecht en dat genereert omzet. Dat maakt de organisatie nog steeds interessant.’
Een Gouds bestelplatform lijkt hem mooi: ‘Ik denk sowieso dat mensen bewuster keuzes maken en daarbij lokale ondernemers meer steunen. Duurzaamheid, betrokkenheid: ik vind het goede ontwikkelingen.’ Hij is er voorstander van als Goudse horeca-ondernemers zich zouden verenigen op een bestelsite: ‘Een transparant platform, met zichtbaar verdienmodel en 5% commissie… Mensen mogen best weten waaruit die commissie is samengesteld, je maakt tenslotte reclame en zet acties op.’
‘Ik hoef er niet om te liegen: natuurlijk is het fijn als mensen bestellen via onze eigen site www.kwalitaria.nl/gouda/goverwelle,’ zegt Sjoerd. Als ondernemer is hij zich ervan bewust dat hem dat 13% meer oplevert per bestelling. Op mijn vraag of hij overwogen heeft zijn tarieven te verhogen met 13%, zoals vaker gedaan wordt, is hij resoluut: ‘Nee joh, dat mag helemaal niet. Ik heb ook helemaal geen zin in gedoe. Ik wil gewoon lekker mijn zaak runnen.’
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
07-03-2020 12:40