Helft van alle automobilisten telefoneert tijdens het rijden

Veel automobilisten zijn tijdens het rijden niet met hun volle aandacht bij het verkeer, zo waarschuwen de experts van DEKRA. De helft van de ondervraagde automobilisten (52%) maakt tijdens het autorijden gebruik van de telefoon en bijna 5% daarvan doet dat niet handsfree, luidt een van de resultaten van een recent onderzoek door DEKRA onder 1.100 automobilisten.

Maar dat is nog lang niet alles: meer dan een op de vijf automobilisten (22%) programmeert het navigatiesysteem tijdens het autorijden en 8% is tijdens het autorijden bezig met de smartphone. Bij een nieuw sms of chatbericht verstuurt 2% van de ondervraagde automobilisten nog tijdens het autorijden een antwoord en 7% doet dit bij een tussentijdse stop, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Daarnaast eet en drinkt de helft van de automobilisten achter het stuur en 79% zit aan de radio of doet tijdens het rijden een cd in de cd-speler. Ook werkt 3% van de vrouwen de make-up bij of kamt het haar. Slechts 5% van de automobilisten heeft de aandacht volledig bij het verkeer.

“Telefoneren achter het stuur – met of zonder de verplichte handsfreefunctie – kan de bestuurder behoorlijk van het verkeer afleiden. Vooral in complexe verkeerssituaties, zoals bij druk verkeer of een route met veel bochten stijgt het risico op ongelukken aanzienlijk“, meldt Diana Wickenkamp van DEKRA Accident Research. “Dat geldt trouwens voor alle activiteiten waarbij de bestuurder zijn aandacht niet volledig bij het verkeer heeft. Al bij één seconde onoplettendheid van de automobilist is er bij een snelheid van 80 km per uur sprake van 22 meter ‘blind rijden’”, aldus Diana Wickenkamp. Daarom roept ze automobilisten op zich in het belang van de veiligheid meer op het autorijden zelf te concentreren en onder het rijden geen gebruik te maken van mobiele apparatuur, cd’s te verwisselen of de routeplanner in te stellen. Wickenkamps advies sluit naadloos aan bij de campagne ‘onderwegbenikoffline’ van Veilig Verkeer Nederland.

Aan het onderzoek namen 1.100 personen deel, die voor een autokeuring bij een van de Duitse DEKRA-keuringstations kwamen.