Groot Leenonderzoek wijst uit: Consument vergeet rente te vergelijken bij lening

Consumenten met een consumptieve lening vergelijken de rente en kosten die ze betalen in tweederde van de gevallen zelden of nooit met andere aanbieders. Ook weten de meeste consumenten niet hoeveel rente ze betalen. Circa de helft heeft zelfs nog nooit overwogen de lening over te sluiten naar een goedkopere aanbieder. Deze uitkomsten komen uit het nieuwste Groot Leenonderzoek dat in opdracht van Freo is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect. Kredietverstrekker Freo concludeert dat de leenconsument voordeel laat liggen doordat er onvoldoende voor de lening vergeleken wordt. Waar overstappen in de energiemarkt, telecombedrijven en bij zorgverzekeraars gemeengoed is, loopt het tussentijds switchen bij kredietverstrekkers flink achter.

Lening nooit gecheckt
Uit dit onderzoek blijkt dat 67% van de Nederlanders met een lening nooit of zelden checkt of deze lening goedkoper kan. Andere aanbieders zoals zorgverzekeraars, telecomaanbieders, energieleveranciers worden wél vergeleken. Uit onderzoek blijkt dat de kennis van de consument over leningen beperkt is. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden weet het rentepercentage van hun lening niet.

Verrast over weinig kritische houding
Ron van Vliet, directeur van Freo meent dat consumenten er goed aan doen vaker de rente en voorwaarden van hun lening te vergelijken met het actuele aanbod in de markt. Consumenten blijken hun leningen veelal af te sluiten voor een verbouwing (29%), de aanschaf van een auto (29%) of voor de aflossing van een lening (22%). “Omdat het hier veelal gaat om serieuze bedragen is het verstandig om goed te kijken wat voor een soort lening je hebt. Sta je rood op je betaalrekening? Heb je een persoonlijke lening cq doorlopend krediet, wat betaal je dan? Gemiddeld kijken mensen om de twee jaar of ze ergens anders goedkoper uit zijn voor hun energierekening, telefoonabonnement of zorgverzekering, maar voor de lening wordt relatief weinig geshopt. Daarmee laten mensen mogelijk grote financiële voordelen liggen. Wees kritisch op de rente die je betaalt. Is er een partij die inmiddels beter scoort, dan kan overstappen zeer de moeite waard zijn, met soms wel honderden euro’s per jaar voordeel. Bij een lagere rente ben je ook eerder van je schuld af!”, meent Van Vliet.

Overstappen gedoe?
Ruim een kwart (27%) van de respondenten die wel eens heeft overwogen om de lening over te sluiten, maar dit niet heeft gedaan, denkt dat het ‘te veel gedoe’ is om over te stappen. Van Vliet noemt dit een gemiste kans. “Rentes van kredietverstrekkers lopen fors uiteen. Daarom kan het zomaar zijn dat je flink bespaart door je lening over te sluiten naar een partij met een lagere rente. Tegenwoordig betaal je hier in de meeste gevallen géén boeterente voor. Iets wat naar mijn idee maar weinig mensen weten. Mijn advies is: check aan het eind van het jaar niet alleen je energieleverancier of telecomaanbieder, maar óók je lening.”

Vergelijken loont
De Nederlanders die hun lening wel vergelijken doen dat vaak als hun huidige contract afloopt. ‘Het zit nog niet in onze natuur om tussentijds op onderzoek uit te gaan om leningen te vergelijken’, zegt Van Vliet. ‘Bovendien kost het mensen gevoelsmatig veel moeite om over te stappen naar een andere kredietpartij.” Die drempel lijkt stukken lager bij een energieleverancier, telecom- of zorgaanbieder, laat het onderzoek zien. “En dat terwijl het internet bol staat van de vergelijkingstools en nagenoeg elke kredietpartij een gratis overstapservice aanbiedt”, aldus Van Vliet. “Wij zien het als onze taak om ook kredietverstrekkers in het ‘vergelijkingslijstje’ terug te laten komen. Vergelijk niet alleen de geijkte aanbieders, maar ook je persoonlijke lening of doorlopende krediet. Het loont!”

Beperkte kennis over lenen
Uit het Groot Leenonderzoek blijkt dat het merendeel van de respondenten de eigen kennis over lenen en rentetarieven laag inschat. Iets meer dan de helft (52%) van de ondervraagden geeft zijn eigen kennis over lenen een rapportcijfer van 6 of lager. Dit geldt ook voor de rentetarieven van een doorlopend krediet of persoonlijke lening. 53% geeft zichzelf hiervoor een 6 of lager. Opvallend is dat mannen hun kennis over lenen gemiddeld een hoger rapportcijfer (6,4) geven dan vrouwen (5,5).

Wat verder blijkt uit het onderzoek:

  • 53% heeft nog nooit overwogen om de huidige lening over te sluiten.
  • 44% van de leners geeft aan de lening vaker te moeten bekijken.
  • 27% van de leners ervaart de lening als een ‘wurgkrediet’.
  • 44% vergelijkt een kredietverstrekker op het moment dat het huidige contract afloopt.

 

Bron: Freo/Markteffect, september 2019

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via 
redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

05-11-2019 11:11