Gistermiddag heeft ProRail een campagne met de naam ‘Victim Fashion” gelanceerd waarbij Gouwenaar Mike Lingen een grote rol speelt. In 2017 viel Lingen tussen het perron en verloor daarbij een been en een oor.
De impactvolle campagne is gericht op jongeren en is bedoeld om hen nog bewuster te maken van de gevaren op en rond het spoor. Helaas is het hard nodig, want het totaal aantal dodelijke ongevallen op en rond het spoor stijgt vanaf het jaar 2016. Waar dit 6 dodelijke slachtoffers waren in 2016, steeg dit naar 12 in 2017 en zelfs 17 in 2018. Onder de slachtoffers waren ook jongeren.
Het verhaal achter Gouwenaar Mike Lingen, één van de weinige overlevenden, raakte tijdens de opening heel wat toeschouwers recht in het hart: “Ik mis een been en ik heb nog maar één oor. Klinkt heel heftig, maar ik ben er nog. En daar ben ik heel blij om. Ik rende voor de grap met een trein mee om mijn vrienden uit te zwaaien, net als in de film. Dat liep even anders, ik struikelde en viel tussen perron en trein.
Die onschuldig lijkende actie achtervolgen mij, mijn vrienden en mijn familie voor de rest van mijn leven. Wees jezelf goed bewust van wat je doet op en rond het spoor, want onoplettendheid rondom het spoor is van levensbelang. Ik hoop dat mijn kapotte broek jongeren wakker schopt. Het is nodig – ik had die schop best kunnen gebruiken.”
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
05-04-2019 09:50