Gouda fietsstad: of toch niet?

Jeroen Buitenhek van Dichtbij het Nieuws test een e-bike van Fietslease Holland in Gouda

Gouda – Veel wijken en straten in Gouda stammen uit de jaren 70 en 80. Toen fietsers nog op een heren of damesfiets reden en bakfietsen iets waren van de lompenboer uit opoe’s tijd. De laatste twintig jaar zijn er echter allerlei nieuwe fietsvarianten bijgekomen. Denk aan brede fietsers, zoals bakfietsen, riksja’s of driewielers (voor volwassenen). Maar ook snellere fietsers, van de populaire elektrische fiets tot de nog snellere speed pedelec. Is er eigenlijk nog wel genoeg ruimte op de Goudse fietspaden?

Alles hierover in deze serie. Vandaag in deel 1: nieuw fietsen in oude wijken

Het is een bekend beeld in naoorlogse wijken als Plaswijck en Bloemendaal; smalle fietspaden, soms betegeld, soms zelfs alleen een fietsstrook langs de weg. Bieden zij wel genoeg ruimte voor ‘het nieuwe fietsen’?

Fietsersbond
Nee, zegt Jaap Rijnsburger, onderzoeker in fietstransities (Cycling Lab) en lid van de Fietsersbond, beslist: “Er zijn fietsen met grote maten bijgekomen. Dat zijn geen grote aantallen maar ze zijn wel heel bepalend. En er zijn veel meer snelheidsverschillen tussen fietsers gekomen. Dat is al tussen gewone fietsers en gewone e-bikes. Maar sterker nog met de snelle speed-pedelecs”. Hij ziet voor die nieuwelingen eigenlijk maar één oplossing: “Daarvan kan je alleen zeggen, die horen niet op het oude fietspad”.

Norm
Voor nieuwe fietspaden zijn de normen keer op keer aan de ontwikkelingen aangepast. Maar het is niet eenvoudig om die toe te passen in een bestaande wijk. Om de oplossing te visualiseren schetst Jaap het volgende beeld: “Stel je Gouda voor waar ieder gescheiden fietspad (2 richtingen) vier meter moet worden; die ruimte kan alleen maar van de rijbaan komen”.

Daarvoor moet de inrichting van de wegen worden veranderd: “Die rijbaan kun je alleen maar vrijmaken als er minder auto’s op rijden, of als de auto’s één richting op rijden. Dus minder autoverkeer in de stad, lagere snelheid (30km/h) en ruimte scheppen door ofwel wegen af te sluiten voor auto’s of ze één richting op te laten rijden” zegt Jaap.

Politieke vraag
De vraag of fietsers meer ruimte krijgen verwordt zo tot een politieke vraag: willen Gouwenaars ruimte inleveren ten koste van de auto of niet? In het verkeerscirculatieplan (verkeersplan) dat vorig jaar werd gepresenteerd stelde wethouder Hilde Niezen allerlei fietsvriendelijke maatregelen voor. Toen ontstond er grote weerstand tegen ingrepen als het instellen van eenrichtingsverkeer en het inrichten van fietsstraten en autovrije straten. Er wordt nog gewerkt aan een nieuwe versie van het plan. Daarin zal moeten blijken waar de fietspaden kunnen worden geüpdatet en waar daarvoor geen ruimte is.

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via 
redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

23-10-2020 15:20