De bijzondere band tussen FrieslandCampina en Gouda

Yves VanCoillie uit Beerse (Belgie) verteld over hoe zijn afdeling het prijsbeleid van Friesland Campina bepaald op basis van ontwikkelingen in de Markt. t.b.v. Friesland Campina/Melk Fotograaf: Van Assendelft Fotografie

Gouda – Dat die band inmiddels bestond wisten we maar hoe die tot stand gekomen is was ons onbekend. Om het naadje van de kous te weten nemen we contact op met de directeur prijsbeleid en marktoriëntatie bij Friesland Campina, de heer Yves van Coillie. De eerste vraag die we stellen is hoe die band met Gouda tot stand is gekomen. Van Coillie legt uit dat hij zich betrokken voelt bij het verankeren van het cultuur erfgoed Goudse Kaas aan de stad Gouda. Daarachter schuilt ook het nog het toegankelijker en zichtbaar maken van alle aspecten van Goudse kaas voor een breed publiek. Als zodanig is hij ook voorzitter van het Nederlandse Kaaskeur Concours (NNKC) en bovendien werd hij vorige zomer benoemd tot Ere Waegmeester van Gouda.

En dan komt Kaarsjesavond ter sprake
Een paar jaar geleden was van Coillie uitgenodigd om dit bijzondere gebeuren in Gouda mee te maken. Uiteraard trof hij daar Leo Vergeer die hij kende door de sponsoring van de Goudse Kaasmarkt. Maar hij liep ook nog iemand anders tegen het lijf en dat was Mia Schaap. Deze Goudse ondernemersvrouw met een bruisend hart voor Gouda, voelde dat dit het juiste moment was om hem te vertellen over haar droom om Gouda Kaas Experience te verwezenlijken. Zij liet niet meer los en hij
was onder de indruk van haar enthousiasme. Het ei was gelegd, zullen we maar zeggen.
Er zitten noodgedwongen wat jaren tussen voordat van Coillie op woensdag 1 juli de overeenkomst tussen FrieslandCampina en Gouda Cheese Experience kon ondertekenen. Menige Gouwenaar heeft in de pers kunnen lezen wat er allemaal overwonnen moest worden om een dergelijk project van de grond te krijgen.

De band wordt alleen maar hechter
Om bij te dragen aan de ambities van FrieslandCampina is het belangrijk dat medewerkers niet alleen de juiste kennis hebben maar ook de nodige passie. Met de workshop ‘Kaas door de aderen’ vergroot FrieslandCampina de passie en de betrokkenheid van de medewerkers bij het product kaas. Daarbij is ook een rol voor het NNKC weggelegd en vanaf nu ook Gouda Kaas Experience.

Advertisements

u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via 
redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

24-07-2020 09:50