Gouda – De laatste tijd springen projecten, gestart door crowdfunding, als paddenstoelen uit de grond in Gouda. Zo krijgt de stad in mei het River Dale Festival, wordt er een speciaal biercafé geopend in het oude pand van de Tof en is er een nieuw vegan restaurant gekomen. Wat hebben al deze projecten met elkaar gemeen? Ze zijn allen gestart via crowdfunding.
Het begrip crowdfunding ontstond in het begin van deze eeuw. Normaliter gaan ondernemers die een bedrijf willen starten naar de bank voor een kredietaanvraag, om zo startkapitaal te krijgen. Bij crowdfunding is dat net even -anders. Er is juist direct contact tussen investeerders en onder-nemers. Eigenlijk doen investeerders een donatie aan de ondernemers, omdat ze geloven in het idee. De trend van crowdfunding waaide over vanuit Amerika. In de -Verenigde Staten begon het allemaal bij -artiesten in de kunst, film, literatuur en -muziekindustrie.
Met ingang van mei vorig jaar heeft de Kaasstad zelfs haar eigen crowdfundingplatform. Initiatief-nemers Gouda Bruist en Voor je Buurt hebben het platform special opgericht voor bewoners-initiatieven. Het nieuwe lokale platform maakt campagnes beter zichtbaar en toegankelijk voor -bewoners, organisaties en -bedrijven die een bijdrage willen leveren. De trend heeft inmiddels dus ook Gouda bereikt, want ook hier zijn ook meerdere onder-nemingen gestart door middel van crowdfunding. We zetten een -aantal actuele initiatieven op een rij.
River Dale Festival
Het is inmiddels definitief: op 26 mei gaan alle remmen los, want op die -datum gaat het River Dale Festival van start. Het eerste -Goudse festival voor jongeren. Organisatoren Gerben -Roskam en Jos Uitterhaegen zetten een -speciale crowdfundingactie op. En met succes, want het target van ‘280 tickets’ is gehaald. Wie vijftien euro doneerde tijdens de campagne, verzekerde zich van een ticket. In totaal haalden zij hiermee 6545 euro op en dat was voldoende om groen licht te krijgen.
Biercafé
Een ander succesverhaal komt van Ton Vergeer, eigenaar van Bar de Tapperij. Vergeer startte een campagne voor een nieuw biercafé: BarBier. Het target van zijn crowdfundingactie was gesteld op 70.000 euro, maar Goudse -investeerders zagen het idee blijkbaar zo zitten, dat er al snel 86.250 euro op de teller stond.
Your Foodprint
Het begon allemaal met een -webshop voor veganisten, maar al snel wilde oprichtster Marleen Schrijvers van Your Foodprint meer. Een fysieke winkel -midden in het centrum van Gouda. En het gaat niet om zomaar een -winkel, maar om een duurzaam -biologisch -restaurant, waarbij plantaardige -gerechten op het menu staan. En ook Schrijvers haalde meer geld op dan het oorspronkelijk gestelde target. Het doel was 25.000 euro, maar inmiddels heeft ze bijna duizend euro meer opgehaald.
GOUDasfalt
Een ander initiatief is dat van GOUDasfalt. Zij haalden in drie dagen tijd 142.000 euro aan toezeggingen op. Dit deed het team via eenmalige giften, jaarlijkse -donaties, renteloze en rente-dragende leningen. En dat geld wordt nu ‘terugbetaald’.
(Bron: Weekblad deGouda)