Brandbrief over dreigende sluiting afrit Goudse Poort op A12

Gouda – GoudaOnderneemt heeft een brandbrief gestuurd naar het college en de fracties in de gemeenteraad met de vraag vol in te zetten op het behoud van de rechtstreekse af- en toerit naar Den Haag, Rotterdam en Utrecht, afrit 11 op de A12 bij Gouda. Dat moet volgens de ondernemersorganisatie heel snel gebeuren, want alleen in januari is nog inspraak in de plannen mogelijk.

Om te beginnen is er het plan om de A20 te verbreden (www.mirta20nieuwerkerkgouda.nl), hiervoor bestaan 3 opties en één ervan is volgens de ondernemersorganisatie GoudaOnderneemt een regelrechte bedreiging voor Gouda.  “Men spreekt serieus over het laten vervallen van de afrit 11 bij Gouda (GoudsePoort). Men wil dan het verkeer naar Gouda ombuigen via een route die bedoeld is voor lokale ontsluitingen en die is voorzien van kruispunten, verkeerslichten en een beweegbare brug. Een route die door ontwikkelingen komende jaren ook nog is veel zwaarder belast zal worden”, zegt Nico Voogt, voorzitter van GoudaOnderneemt.

‘Paardenmiddel’
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft benoemd dat afsluiting van de afrit 11 moet worden gezien als ‘een paardenmiddel is om de parallelstructuur beter te laten gebruiken……….’ .  Nico Voogt: “Dat is een ander belang dan zou moeten worden beoogd. Was de parallelstructuur complementair aan het huidige wegennetwerk dan wordt deze nu (vanuit een zekere teleurstelling over gebruik van de nieuwe parallelstructuur) verheven tot hoofdstructuur en ontneemt men de eigenlijke bereikbaarheid waar de parallelstructuur nou juist complementair aan was. Dat gaat de directe bereikbaarheid van heel Gouda aan.”

Toerit Den Haag
Daarnaast staat ook de toerit naar de A12/Den Haag ter discussie. Deze wil men beperken tot slechts een toerit naar de A20/Rotterdam. “Ook hier wordt het verkeer naar A12/DenHaag alleen nog naar de parallelstructuur (Amaliabrug) gestuurd/gedwongen. Een verhoogde rijbaanscheiding maakt het dan onmogelijk om rechtstreeks te kiezen voor Den Haag vanuit Gouda. De 80 km, verkeerslichten, beweegbare brug en kruisingen worden het dan nog enige alternatief. Tevens zullen er meerdere ontsluitingen nog gerealiseerd worden op deze parallelstructuur en zal ook daardoor de bereikbaarheid of kans op stremming toenemen.”

Eén gemeenschappelijk doel
GoudaOnderneemt roept de lokale politici op de komende maanden niet alleen bezig te zijn met onderwerpen uit hun verkiezingsprogramma, maar samen op te trekken om dit scenario te voorkomen.  “College en gemeenteraad en waar beschikbaar ook het ambtelijke apparaat. Het is in het belang van Gouda! Hier is één gemeenschappelijk doel. Voor nu en voor de lange termijn. Er ontstaat een situatie die we nooit meer terugdraaien!”, aldus Nico Voogt namens GoudaOnderneemt.

“Een bijkomend probleem is dat er gedurende januari (slechts 1 maand) inspraak kan worden geleverd. Daarna gaat men de plannen zoals in de MIRT A20 beschreven en de eventuele inspraak bundelen en beoordelen. Daarna zal het uitermate lastig worden om via allerhande procedures nog te komen tot inbreng van alternatieven.”