Gouda – De corona crisis zet alles op scherp en niet alleen bij de winkels in de binnensteden. Ook winkelcentra staan onder druk evenals de aanwezige horeca. Nu kennen winkels en horeca hun eigen mores. Wat op dit moment voor beiden geldt is dat corona er voor heeft gezorgd dat niets meer lijkt op wat het een half jaar geleden nog was. We kunnen hoog of laag springen, de enige keus is een nieuwe start. En die vergt optimale creativiteit van alle betrokken ondernemers. Aan de horeca hebben we al een aantal keren aandacht geschonken en bij hen gaat het voornamelijk hoe je klanten op een plezierige wijze nog gerechten en drank kunt aanbieden. Een uitdaging van jewelste met in achtneming van de RIVM regels.
Een stad zonder florerende middenstand trekt geen bezoekers
Noch van inwoners, noch van toeristen. Je kunt de middenstand verdelen in twee groepen; de grote ketens met filialen en de zelfstandige ondernemers inclusief kleinere franchisezaken. Bij de eerste groep wordt beleid bepaald vanuit het hoofdkantoor en dus ook de marketing strategie. Wat uitstraling betreft prefereert men hier vooral een eenduidig beleid. Wellicht om in elke plaats waar men gevestigd is snel herkend te worden. De specifieke sfeer in een winkelgebied wordt voor een groot bepaald door kleinere zaken, geleid door zelfstandige ondernemers of franchisenemers. Juist zij zijn de echte smaakmakers en hoe meer er tijdens of na de crisis omvallen, hoe ellendiger het beeld in de stad en winkelcentra er uit zal zien. Alle reden om de noodklok te luiden.
Laat de middenstand niet aan het infuus eindigen
Het zit in de aard van een middenstander om klanten tevreden te zien vertrekken. Dat geeft voldoening en is gelijktijdig een onmisbare stimulans en bovendien brood op de plank. Daarnaast gaat het om voldoende omzet en met een marge om van te kunnen leven. En corona veroorzaakt juist hier het spanningsveld.
Creatief denken en handelen is vooral nu de enige manier om te overleven. Waar kan een middenstander oude en nieuwe klanten mee koesteren? De belangrijkste troef is persoonlijk contact. Ga van geijkte paden af. Pieker niet in je eentje maar ga met familie en vrienden brainstormen. Hoe op te vallen aan de buiten- en binnenkant? Wat voor extra service kun je bedenken. Meelopen naar de auto of laten thuisbezorgen? Cadeaus op een unieke manier verpakken? Bezoek op afspraak regelen? Met eenvoudige middelen het interieur opfrissen? Elkaar versterken door naar een collega te verwijzen als een klant niet bij je slaagt? En andersom natuurlijk.
Niet te vergeten je website aan te passen; grote kans dat de tekst en de voorwaarden zijn achterhaald. Online verkoop hoeft niet zo moeilijk te zijn door artikelen in overkoepelende sites onder te brengen. En wat te denken om via internet bestelde artikelen in de winkel te laten ophalen. Niet goed, dan hoeft de klant het niet terug te sturen maar komt wel weer terug in de winkel. Het is niet de stenen winkel tegen internet maar mét internet. Met een avond brainstormen kan deze lijst wel drie keer zo lang zijn.
Wat willen verhuurders van winkels nu eigenlijk?
De coronacrisis slaat zo hard toe dat een aantal verhuurders van winkelpanden bereid waren om tijdelijk de huur te verlagen, op te schorten en soms zelfs enkele maanden kwijt te schelden. Maar dit zijn geen blijvende maatregelen en hoe dan verder? We leven nu nog in het “tijdelijke abnormaal” en het “nieuwe normaal” zal er anders uitzien dan die van voor de coronacrisis.
Het is niet realistisch te denken dat het bestedingspatroon van de consument weer snel op het oude niveau zal komen. De economie krijgt een optater, de werkeloosheid is sterk toegenomen, sommigen hebben noodgedwongen salaris ingeleverd en veel ZZP-ers hebben niet gelijk weer nieuwe opdrachten. Dus eigenaren van winkelpanden wees realistisch. Hoe meer leegstand hoe harder de huren omlaag moeten. En in een futloze binnenstad of winkelcentrum wordt het steeds moeilijker om klanten, bezoekers en toeristen aan te trekken. Er ligt dus ook een verantwoordelijkheid op de schouders van de verhuurders en niet zo’n beetje ook. Huren koppelen aan omzetniveau bijvoorbeeld?
Kunnen gemeentebestuurders wat voor de middenstand betekenen?
Ze zullen wel moeten. Zonder een florerende middenstand verliest de stad een groot deel van zijn aantrekkelijkheid. Als grote evenementen voorlopig zijn uitgesloten en de middenstand aan het zuurstof hangt, kunnen een museum of historische gebouwen dat niet compenseren.
Dus beste gemeentebestuurders, laat een deel van al die belemmerende regels nu eens los. Probeer van de precario geen winstobject te maken. Ga uit van wat mogelijk is in plaats van een verordening tevoorschijn te halen. Steun originele initiatieven van de middenstand.
En middenstanders, reageer je niet af op medewerkers van de Handhaving. Zij waken alleen maar over de vaak overbodige regels die de gemeente bedenkt.
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
13-05-2020 08:00