Bereikbaarheid Goudse lokale politiek nog altijd matig

Gouda – Het is opnieuw slecht gesteld is met de bereikbaarheid van de lokale politiek in Gouda. Dit blijkt uit onderzoek dat weekblad deGouda deed in samenwerking met de Stichting Lokale Verbinding. Weliswaar scoren de lokale politieke partijen bij elkaar opgeteld gemiddeld iets beter dan tijdens een dezelfde onderzoek 3 jaar geleden, maar verder dan een gemiddeld matige score komen zij niet. Van de elf partijen in gemeenteraad zijn er slechts twee (17%) uitstekend bereikbaar. Pijnlijk genoeg scoren sommige partijen zelfs minder goed dan 3 jaar geleden.

Tijdens ons onderzoek in 2019 bleek al dat de bereikbaarheid van de meeste lokale Goudse partijen onder de maat was. Nu, in aanloop naar de verkiezingen, waren we benieuwd: hebben de partijen zichzelf verbeterd?  Uit ons nieuwe onderzoek blijkt dat alleen de SGP en de SP uitstekend bereikbaar zijn. De meeste andere partijen moeten het stellen met een matige tot zeer slechte score

Niet telefonisch bereikbaar
Voor dit onderzoek zochten we via de partij-websites contact met alle Goudse partijen. Zij werden gemaild en waar mogelijk telefonisch door ons benaderd met een (lokale) vraag. Omdat politiek mensenwerk is, zien we het bieden van telefonisch contact als een minimumeis. De mogelijkheid om te mailen is een belangrijke aanvulling, maar dan moet je natuurlijk wel de mail beantwoorden. Voor de meeste partijen bleken er verbeterpunten te zijn. Mails werden niet of zeer laat beantwoord. Drie van de twaalf partijen (25%) scoorden de laagst mogelijke score, omdat zij niet tijdig op de e-mail reageerden en op hun website geen mogelijkheid bieden voor telefonisch contact.

Lees hieronder de complete beoordeling per partij. Voor de criteria en puntentelling, zie kader.

 

Partij: D66
Oordeel: Zeer slecht
D66 heeft geen pagina ‘Contact’ op haar website. Als we op de homepage naar beneden scrollen, komen we een algemeen mailadres tegen. Dat is fijn!
Jammer genoeg wordt onze mail over ‘meer praktijkgerichte opleidingen in Gouda’, een van de doelstellingen van onderwijs-partij D66 nooit beantwoord.

Dan maar proberen te bellen! Helaas… er is geen telefoonnummer te vinden op de site van  D66, niet op de homepage en ook niet op de pagina ‘Mensen’, waar Bestuur en Raadsfractie worden voorgesteld. Als we doorklikken, vinden we uiteindelijk onder elk raadslid betere contactmogelijkheden: we kunnen hen via die weg een e-mail sturen, op Twitter volgen, connecten via LinkedIn en met Egbert Jan Kuilaars mogen we zelfs Facebook-vrienden worden.

Het levert 1 puntje op, maar dat is te weinig om van het predicaat ‘Zeer slecht’ af te komen.

Vergelijk met 3 jaar geleden: toen reageerde de partij beter, zowel per mail als per telefoon, wat hen destijds de kwalificatie ‘Redelijk’ opleverde.

 

Partij: ChristenUnie
Oordeel: Redelijk / voldoende
Het eerste mailadres dat we tegenkomen onder het kopje ‘Contact’ gebruiken we voor ons testbericht, in dit geval over de ‘Kansrijke start voor kinderen’. Na lang wachten (8 dagen) krijgen we eindelijk een uitgebreid antwoord. Dat is aardig, maar te laat om aan het criterium ‘reactie binnen 48 uur’ te voldoen. Onder ‘Contact’ vinden we geen telefoonnummer, maar gelukkig staan de mobiele nummers wel bij de verschillende fractieleden. Dat willen we natuurlijk ook testen. Een telefoontje naar de fractievoorzitter wordt binnen 10 seconden beantwoord. Dat is mooi.

Alles overziend voldoende voor de score ‘Redelijk’.

Vergelijk met 3 jaar geleden: toen scoorde de CU ook ‘Redelijk/voldoende’. Wel was men toen een stuk sneller met reageren via de mail. Binnen 3 minuten om precies te zijn. Ze kunnen het dus wel!

 

Partij: PvdA
Oordeel: Zeer slecht
Op de pagina ‘Contact’ staat dat we contact kunnen opnemen met de raadsleden via het directe mailadres dat bij hun profiel staat. We hebben echter een algemene vraag, en gebruiken dus het contactformulier dat ons moet brengen bij de afdeling Gouda van de PvdA, althans volgens de tekst op deze pagina. Helaas wordt ons bericht via het formulier nooit beantwoord.

Ook hier besluiten we om dan maar te bellen. Dat willen ze bij de PvdA blijkbaar liever niet, want nergens op hun website is een telefoonnummer te vinden.

De gemiddelde burger zou inmiddels afgehaakt zijn. Wij houden het ook voor gezien, al krijgt de PvdA nog wel een troostpunt voor het feit dat de mailadressen van de fractieleden op de pagina ‘Fractie’ vermeld staan.

Vergelijk met 3 jaar geleden: er is vrijwel niets veranderd in 3 jaar tijd. Ook toen scoorde de PvdA qua bereikbaarheid een ‘Zeer slecht’. Oké, dat ene troostpuntje hadden ze toen ook niet.

Met deze snelheid zal de bereikbaarheid over een jaar of 6 wellicht op orde zijn.

 

Partij: CDA
Oordeel: matig
We beginnen zoals gebruikelijk met het sturen van een mail. Dit keer naar Martijn van der Wind, die als eerste wordt genoemd op de pagina ‘Contact’. Onze vraag, over het feit dat de CDA het speculeren met woningen aan banden wil leggen, wordt weliswaar uitgebreid beantwoord, maar pas na 7 dagen. Een vriendelijke mail van het CDA, maar te laat om aan het criterium ‘reactie binnen 48 uur’ te voldoen.

Ook het CDA hebben we gebeld. Op de pagina ‘Contact’ staat alleen het mobiele nummer van de voorzitter van het Bestuur. Dat moet voldoende zijn om onze aanvullende vraag te stellen. Als we bellen krijgen we een voicemail-stem die zegt dat de persoon in kwestie zijn voicemail niet afluistert. Even zijn we ten einde raad, maar tot onze verrassing belt de voorzitter binnen een half uur op. Telefonische bereikbaarheid is in elk geval op orde.

Vergelijk met 3 jaar geleden: CDA heeft een stap de goede richting in gezet, vergeleken met 3 jaar geleden. Telefonisch zijn ze nu in elk geval bereikbaar. Nu dat mailverkeer nog even wat sneller!

 

Partij: Groen Links
Oordeel: slecht
We gaan eerst op zoek naar de pagina ‘Contact’. Die lijkt er niet te zijn. O, wacht, als we doorscrollen tot onderaan de homepage vinden we de link ‘Contact’. Die ons tot onze verbazing direct doorlinkt naar de landelijke pagina van Groen Links. Maar dat is nu juist niet de bedoeling. Puntje aftrek.

Terug naar de homepage van Groen Links Gouda. Daar vinden we een link ‘Afdeling’. Goed gegokt, we komen uit bij de pagina ‘Groen Link Gouda Waddinxveen Krimpenerwaard’. Hier staan ook de e-mailadressen van de fractieleden. Onze mail aan de fractievoorzitter wordt binnen 13 uur beantwoord. Dat is mooi.

Minder mooi is dat Groen Links telefonisch niet bereikbaar is. Het enige telefoonnummer dat we op de site vinden is dat van de campagneleider. En die hadden we nu net niet nodig.

Vergelijk met 3 jaar geleden: net als nu scoorde Groen Links 3 jaar geleden ook een ‘Slecht’. Dat is in elk geval consistent. De omleiding via de landelijke pagina was ook toen het geval. Blijkbaar houdt Groen Links van spoorzoekertje, in ieder geval voor haar website-bezoekers.

 

Partij: VVD
Oordeel: Zeer slecht
Op de Contactpagina van de VVD Gouda staan drie mailadressen. We kiezen voor het algemene mailadres om een bericht te sturen. Het duurt 8 dagen voordat we antwoord krijgen op onze vraag wat de visie van de VVD is op de noodopvang van asielzoekers in Gouda. Het antwoord van de fractievoorzitter is uitgebreid en met respect voor mensen in een moeilijke situatie. Maar… wel ruimschoots te laat om aan ons criterium ‘reactie binnen 48 uur’ te voldoen. Tijdens het wachten op de reactie via de mail, waren we alvast op zoek gegaan naar een telefoonnummer. Wie weet kon de VVD ons mondeling bijpraten over hun standpunt. Echter, de VVD is niet zo van het bellen, zo blijkt. Er is geen enkel telefoonnummer te vinden op de website.

Helaas, helaas… eindoordeel voor de VVD: Zeer slecht.

Vergelijk met 3 jaar geleden: Hier kunnen we kort over zijn: toen was de VVD net zo slecht bereikbaar als nu, oftewel ‘Zeer slecht’.

 

Partij: Gouda Positief
Oordeel: Redelijk / voldoende
Onze eerste poging tot contact begint slecht: op de pagina Contact staat een contactformulier dat een foutmelding geeft: FOUT voor site-eigenaar: ongeldige sitesleutel (reCaptcha). Niet fijn, maar kan gebeuren. Puntje aftrek voor de slechte start. Via een andere route geven we -anoniem- een signaal af dat het webformulier niet werkt, waarop Gouda Positief dit per omgaande oplost. Daarna gaat het beter: onze vraag per mail over de 1000 betaalbare woningen die Gouda Positief de komende 4 jaar wil realiseren, wordt binnen ons criterium van 2 dagen beantwoord. De voorzitter van Gouda Positief is zelfs bereid om haar antwoord op mijn vraag persoonlijk toe te lichten.

Onze check op de telefonische bereikbaarheid verloopt eveneens goed: het mobiele telefoonnummer van alle fractieleden staat op de website en wanneer we bellen worden we binnen een uur teruggebeld. Dat voelt goed. Jammer van het puntje aftrek voor het formulier.

Vergelijk met 3 jaar geleden: GoPo heeft een stap in de goede richting gemaakt: van ‘Matig’ (3 jaar geleden) naar ‘Redelijk/voldoende’ (nu). Nu nog even dat systeembeheer op orde hebben, zodat er geen onnodige foutmeldingen oppoppen bij het contactformulier.

 

Partij: Gemeentebelangen Gouda
Oordeel: goed
Bij GBG is het eveneens zoeken naar de contactpagina: ook hier moeten we doorscrollen tot onder de wapperende rode vlag op de homepage waar we de link ‘Contact’ vinden. Eenmaal daar kunnen we kiezen tussen het invullen van een contactformulier en een algemeen mailadres. We gaan voor de tweede optie en sturen een mail.

Een dag later hebben we een uitgebreid antwoord van de fractievoorzitter op onze vraag over de noodopvang.

Dan op zoek naar een telefoonnummer. Dat is er niet, maar gelukkig popt op elke website-pagina van GBG een groot whatsapp-symbool op. Als we een berichtje sturen krijgen we binnen een uur antwoord van de fractievoorzitter, die vervolgens ook snel terugbelt.

Eigenlijk hebben we weinig aan te merken op de bereikbaarheid van GBG, wat hen een predicaat ‘Goed’ oplevert.

Vergelijk met 3 jaar geleden: GBG heeft qua bereikbaarheid de sprong van ‘Slecht’ (3 jaar geleden) naar ‘Goed (nu) gemaakt. Met dank aan het groene whatsapp-symbool, het snelle terugbellen en de vlotte beantwoording van onze mail. Bravo!

 

Partij: SGP
Oordeel: Uitstekend
Op de contactpagina van de staatskundig gereformeerden vinden we alle directe mailadressen van de fractieleden. Met onze testmail vragen we de SGP of zij ons kunnen vertellen wat de Goude Stadsregels zijn, waarover zij op hun website spreken. Na een dag krijgen wij antwoord van de fractievoorzitter. Netjes binnen ons criterium van maximaal 2 dagen.

Dan de check op de telefonische bereikbaarheid. Op de website staat een vast telefoonnummer. We zijn benieuwd waar dit nummer uitkomt. Als we bellen krijgen we de dochter van de fractievoorzitter aan de telefoon, die zegt dat haar vader er even niet is. Persoonlijker kunnen we het niet krijgen, we mogen gewoon bellen naar de huistelefoon! Dat is uniek en levert de SGP een extra punt op. De mobiele nummers van alle fractieleden staan keurig op de pagina ‘Onze mensen’ en zo kunnen we stellen dat de SGP de best bereikbare politieke partij van Gouda is. Nabrander: op zondag is het qua bereikbaarheid compleet anders gesteld met de staatkundig gereformeerden. Op alle website-pagina’s verschijnt op deze dag consequent de volgende tekst

‘Op zondag doen we niet aan politiek. We rusten uit. En we luisteren naar het Woord van God, de Bijbel. Om die reden houdt de SGP haar ‘winkel’ op zondag dicht. Morgen hopen we weer voor u klaar te staan’.

Is dat fout? Nee. SGP is een partij die staat voor haar standpunten en heeft hier zelfs over nagedacht voor wat betreft haar bereikbaarheid. Het levert hen een bonuspunt op, waarmee de partij als enige in Gouda een dikke tien haalt.

Vergelijk met 3 jaar geleden: als je van een ‘Matig’ naar een ‘Tien met een griffel’ gaat, dan kan de vlag uit, lijkt ons. Maar dan niet op zondag, he?!

 

Partij: Partij v/d Dieren
Oordeel: matig
Op de contactpagina staat een algemeen mailadres. Onze vraag over het Duurzaamheidsplatform wordt dezelfde dag beantwoord. Dat begint goed. Op dezelfde contactpagina staat een mobiel nummer, onder andere ‘voor dringende gevallen’. Als we het nummer bellen, worden we doorgeleid naar de voicemailboodschap die ruw wordt afgebroken door een piep. We spreken in. En horen nooit meer wat. Je zal maar een dringend geval zijn…

Verder vinden we geen mailadressen of telefoonnummers op de pagina ‘Fractieleden’, waarmee de PvdD wellicht een statement wil maken: we zijn er in de eerste plaats voor dieren.

Vergelijk met 3 jaar geleden: De PdvD scoort consequent qua bereikbaarheid: net als nu was de score 3 jaar geleden ook een ‘matig’. En net als toen kwam dit door de telefonische onbereikbaarheid.

 

Partij: Gouda’s 50+ Partij
Oordeel: n.v.t.
Hierover kunnen we heel kort zijn: de website is ter ziele, net als de partij.

Vergelijk met 3 jaar geleden: Alleen voor de archieven kunnen we melden dat 3 jaar geleden de bereikbaarheidsscore van Gouda’s 50+ partij ‘Slecht’ was. Waarvan akte.

 


Partij: SP
Oordeel: Uitstekend
Op de contactpagina vinden we zowel een mailadres als een mobiel nummer. Onze vraag per mail over de rol van de SP in Gouda, nu ze niet aan de verkiezingen meedoen, wordt een dag later beantwoord door de voorzitter van de SP. En dat is ook degene die terugbelt naar aanleiding van ons ingesproken voicemailbericht. Tel hierbij op dat de mobiele nummers van de fractieleden ook vermeld staan op de website en de score voor SP Gouda komt qua bereikbaarheid uit op ‘Uitstekend’. Met 9 punten verdient de SP een mooie tweede plaats.

Je zou kunnen zeggen: een gemiste kans dat een partij die qua bereikbaarheid zo dicht bij de mensen staat niet meedoet met de verkiezingen.

Vergelijk met 3 jaar geleden: SP reageerde 3 jaar geleden niet op onze mail. Nu is alles vrijwel perfect qua bereikbaarheid. Misschien toch maar meedoen in maart?

 

Verantwoording onderzoek (in kader)
Om de bereikbaarheid van de lokale politieke partijen in Gouda te toetsen, verzonden we hen in december en januari e-mails met een specifieke vraag. Deze e-mails werden verstuurden we vanaf een schuil-mailadres. Ook belden we de partijen die een telefoonnummer op de website hebben staan om na te gaan of ze direct zouden opnemen of terugbellen.

Puntentelling
Zeer slecht (1-2) – E-mail wordt niet (tijdig) beantwoord, telefonisch niet bereikbaar
Slecht (3-4) – E-mail wordt niet (tijdig) beantwoord, telefonisch via omweg bereikbaar
Matig (5) – E-mail wordt niet tijdig beantwoord, telefonisch bereikbaar of andersom
Redelijk (6,7) – E-mail wordt tijdig beantwoord, telefonisch via omweg bereikbaar
Goed (8) – E-mail wordt tijdig beantwoordt, telefonisch bereikbaar via contactpagina
Uitstekend (9) – Telefoon & e-mail worden tijdig beantwoord plus extra contactmethoden op website.

Uitleg puntentelling
Standaard = 8 punten (goed)

Reactie op e-mail duurt langer dan 48 uur / geen reactie op e-mail = -3 punten
Telefonisch onbereikbaar = -3 punten
Contactinfo op andere pagina dan contact = -1 punt
Extra contactmogelijkheden via de website = +1 punt

26-01-2022 15:15