Bron: Bovag
Uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat afgelopen juli in Nederland 33.810 nieuwe personenauto’s in Nederland zijn geregistreerd. Dat zijn er 2.300 minder dan in dezelfde maand vorig jaar, oftewel 6,4 procent. In de eerste zeven maanden van 2019 werden 259.662 auto’s geregistreerd en dat is 10,2 procent minder dan een jaar geleden.
De dalingen zijn toe te wijzen aan de ongewenste belastingeffecten door de nieuwe emissietest WLTP. Deze methode zorgt voor hogere theoretische CO2-waarden, terwijl de tarieven voor de aanschafbelasting BPM daar niet op aangepast zijn. Sinds de invoering van deze nieuwe methode afgelopen september zijn daardoor veel personenauto’s plotseling fors duurder geworden. Zonder uitzondering vertonen alle segmenten van de autoverkoop een teruggang dit jaar, van compacte stadsauto’s tot SUV’s c.q. terreinwagens. De verkoopdaling in Nederland is als gevolg van het nationale belastingregime tevens groter dan in de rest van Europa (min 3 procent over het eerste halfjaar). BOVAG en RAI Vereniging dringen daarom bij staatssecretaris Snel van Financiën al langere tijd aan op een spoedige, tussentijdse aanpassing van de BPM-tabellen.
De meest geregistreerde merken in juli 2019 waren:
1. Volkswagen met 4.885 stuks en 14,4 procent marktaandeel
2. Opel (2.826 / 8,4 procent)
3. Ford (2.235 / 6,6 procent)
4. Peugeot (2.134 / 6,3 procent)
5. Toyota (2.085 / 6,2 procent)
De meest geregistreerde modellen in juli 2019 waren:
1. Volkswagen Polo met 1.373 stuks en 4,1 procent marktaandeel
2. Opel Crossland X (975 / 2,9 procent)
3. Ford Focus (918 / 2,7 procent)
4. Volkswagen Golf inclusief Sportsvan (809 / 2,4 procent)
5. Volkswagen Up! (697 / 2,1 procent)
02-08-2019 15:20