AutoRAI 2015: Geslaagde comeback

Maar liefst 291.717 bezoekers kwamen naar het grootste auto-evenement van Nederland. Dit zijn er 21.369 meer dan de editie in 2011, terwijl de beurs een dag korter heeft geduurd. Met meer bezoekers en meer automerken op de vloer is de AutoRAI zeer succesvol verlopen. Bovendien zijn bezoekers en deelnemende bedrijven zeer enthousiast over de nieuwe opzet. Twee derde van de bezoekers geeft de AutoRAI het rapportcijfer 8 of hoger. De automerken geven aan meer leads genoteerd te hebben dan verwacht. Met de nieuwe opzet zien zij een zonnige toekomst weggelegd voor de beurs. De 60ste AutoRAI staat van 30 maart tot en met 9 april 2017 in de agenda van Amsterdam RAI.

Nieuwe beursopzet slaat aan
Roelant Groen, beursmanager AutoRAI: “Het hoge bezoekersaantal van AutoRAI 2015 is ongekend. Geen enkel ander betaald publieksevenement in Nederland trekt zoveel mensen. Nadat de editie in 2013 niet door kon gaan, is hiermee in alle opzichten sprake van een geslaagde comeback.”
Maar liefst 42% van de bezoekers gebruikte de AutoRAI om zich te oriënteren op een nieuwe auto. 95% hiervan geeft aan dat het bezoek aan de beurs zeker heeft bijgedragen aan het oriëntatieproces. Gemiddeld hebben bezoekers 4,6 uur op de beurs doorgebracht en heeft 95% gevonden waarvoor hij/zij de beurs kwam bezoeken. Op social media is het enthousiasme ook duidelijk te lezen. Bezoekers noemden het een zeer geslaagde AutoRAI, refererend naar de mooie opzet, het complete aanbod, het vele nieuws en de goede sfeer.

Automerken zeer positief
Een primeur voor de autowereld was dat de stands op de AutoRAI gezamenlijk met de auto-importeurs zijn ontworpen. Bijzonder hieraan was dat het design voor alle deelnemers in dezelfde sfeer was, maar met voldoende onderscheidend vermogen. Exposanten zijn na afloop van de AutoRAI zeer positief over deze nieuwe formule. Ellis Blasé, woordvoerder Peugeot Nederland verwoordde het in marketingtermen: “De AutoRAI was voor ons één en al Motion & Emotion, een hele positieve ervaring!” Ook Jeroen Maas van Opel Nederland was enthousiast: “Uiteindelijk bepaalt de bezoeker of iets bevalt en afgelopen dagen is duidelijk geworden dat deze opzet van de AutoRAI meer dan bevalt. De reacties waren lovend en daar sluiten wij ons als Opel graag bij aan.”
Janet Richter, directeur communicatie Renault Nederland kijkt graag verder dan deze editie: “Zowel bij Renault als bij Dacia hebben we enorm veel geïnteresseerden op onze stands begroet. Wij zijn dan ook zeer tevreden over het verloop en de uitstraling van deze AutoRAI en geloven dat de beurs in deze opzet een goede toekomst tegemoet kan zien.” Ook de deelnemers van exclusieve auto’s tonen hun waardering. Arjen van Beek, Louwman Exclusive: “Geweldig dat de AutoRAI na zo’n lange afwezigheid weer terug is. De AutoRAI en auto’s zijn weer in trek, dat merk je aan het sentiment bij het publiek. En bij de fabrikanten. We kregen niet voor niets de Europese primeur van de McLaren 570s.”

Sector enthousiast
Ook de algemeen voorzitter van RAI Vereniging Steven van Eijck toont zich enthousiast: “Ik ben uiterst tevreden over de reacties van zowel het publiek als alle automerken over het nieuwe concept van AutoRAI. We hebben met vertegenwoordigers van RAI Vereniging, Amsterdam RAI en natuurlijk de automerken er de afgelopen periode keihard aan gewerkt en met deze waardering en bezoekcijfers heeft het zijn vruchten afgeworpen. Een goed signaal voor de sector die een dergelijke opsteker zeker kan gebruiken. Het blijkt dat de AutoRAI springlevend is en met het succes van deze editie kan iedereen AutoRAI 2017 nu al in zijn agenda zetten!”