Gouda – De proef met de afsluiting van de Nieuwe Veerstal, die komende zondag 27 maart afloopt, is verre van geruisloos verlopen. Ons artikel, waarin wij de vraag stelden hoe objectief deze proef is, leverde 198 reacties op Facebook op. Inwoners lieten weten ernstige hinder te ondervinden van de afsluiting en zetten hun vraagtekens bij toekomstige besluiten die op basis van deze proef worden genomen. Daarnaast ontvingen wij reacties per mail. Drie ervan lichten wij eruit, met toestemming van de inzenders.
De werkweek van een uitvoerder in Gouda
Even een reactie op het artikel. Ik woon zelf in de Kadebuurt, al 32 jaar en werk de laatste tijd rondom Gouda. Aan het einde van de dag moet ik vaak langs de zaak, die onderaan de Julianasluis zit. Daarna met de werkbus, waar bijtelling op zit omdat ik deze ook privé gebruik, naar huis.
‘s Morgens ga ik om 06.00 uur van huis en ben ik rond 18.00 uur weer thuis.
Nu is de Veerstal dus afgesloten. Dan maar over de Kattensingel naar huis. Staat de Kattensingel half vol en het verkeerslicht bij de Kleiwegbrug, om de singel te vervolgen, werkt heel traag. Dan de volgende dag maar via de Rondweg naar de Haastrechtse brug richting de Fluwelensingel om in de Kadebuurt te komen. Sta je tussen de Julianasluis en de Nieuwe IJsselbrug vast. Dus ook geen succes.
Van de week vanaf de Rondweg weer over de Haastrechtse brug. Is daar een baan afgesloten. Staat de Stolwijkse sluis rotonde vast. Het verkeer dat vanaf Haastrecht via de rotonde naar de Rondweg/Stolwijk wil, staat ook vast. Wat een ellende. Ben ik eindelijk voorbij de rotonde naar de brug toe. Gaat dat ook niet lekker, vanwege de versmalling. Per keer kunnen er maar 6 auto door. Zou de wethouder ook ouders hebben die slecht ter been zijn? Zou hij ze dan achterop zijn fiets nemen?? Weinig verstand en inlevingsgevoel. Minder auto’s in de binnenstad heeft de grens nu bereikt. Ik werk ook wel eens in de binnenstad,. Wat een ellende voor een plekje. En laten we maar niet hebben over hoeveel extra uren (en dus geld!) dit kost bij een verbouwing of herstelwerkzaamheden.
Bezint voor je begint, was altijd de gezegde. Geldt ook voor de verantwoordelijke wethouder.
Werkvolk word nog steeds afgestraft. – Cees, uitvoerder
Â
Nog meer extra reistijd en brandstof
Graag reageer ik op uw stuk over herinrichting van de Veerstal en Haastrechtse brug. Als bewoner van de wijk kort Haarlem ervaar ik samen met mijn buurtgenoten veel hinder van de zogenaamde testafsluiting.
Onze wijk ontsluit rechtstreeks op de Sportlaan en is bijkans onbereikbaar aan het worden. Als ik vanaf de rijksweg kom en naar mijn woning wil, kost me dat veel extra reistijd. Het begint al bij Westergouwe waar je kan aansluiten voor de rotondes die het verkeer niet aan kunnen. Na doorgaans een kwartier sta je bij het sluiseiland en ben je nu, vanwege de afsluiting, gedwongen om te kiezen voor de rondweg met file voor de versmalde Haastrecht brug, of voor de weg door het Centrum over de singels. Beide zijn momenteel geen succes met alle oponthoud.
De Nieuwe Veerstal was tot op heden de snelste route! Afsluiting hiervan betekent dus nog meer extra reistijd en brandstof! Dus laat die Rolf van de Meije snel inpakken met zijn waanideeën. Kan ik de extra kosten bij hem verhalen? De fiets is voor mij geen oplossing, zoals de woordvoerder met een lading boter op het hoofd aangeeft.
Kortom ik ben blij dat ik op een lokale partij gestemd heb! Mogelijk kunnen die deze onzinnige ideeën stoppen.
Beter kunnen ze langs Wester Gouwe de rotondes vervangen voor turborotondes dat lijkt me een leefbaarder idee! – Leo Valster
Â
Objectiviteit onderzoek
Een compliment voor het artikel in de Gouda nl. Ik ben toch wel geschrokken van diverse passages. Al op de eerste dag van de afsluiting was daar een mijnheer van de Meije, die een selfie maakte op een geheel lege Veerstal, waarbij hij jubelde dat wat hem betreft de proef volledig is geslaagd. Dit terwijl bewoners dagelijks filmpjes plaatsten op internet van een volledig verstopte Kattensingel, een van de alternatieve routes. Logisch, als dit grote aantal voertuigen een uitweg zoekt die normaliter loopt via de Veerstal.
Ook de alternatieve route tijdens de afsluiting wekt vragen op. Verder zijn er de twijfels over bevestigingen van meetapparatuur. Dit geeft heel weinig duidelijkheid: wie controleert dit? Dan het recreëren nabij de chemische fabriek, een misser eerste klas. Zijn hier ook reeds metingen verricht of metingen als het bedrijf stil lag??
Als laatste, hoe kan mijnheer Klijmij van de GroenLinks roepen dat alle auto’s de stad uit moeten? Het toont weinig realiteitszin, Gouda moet wel een bewoonbare en werkende stad blijven en absoluut geen monument. Redactie, ik hoop dat er nog goede artikelen volgen waarbij er transparantie komt over dit soort activiteiten. Volgens mij zijn er binnen de stadsgrenzen nog wel enkele. – Jan Pouw
De redactie heeft geen ruimte om alle ontvangen reacties te plaatsen en doet de gemeente de suggestie om in haar evaluatie van de proef ook de 199 reacties op ons artikel op Facebook mee te nemen.
28-03-2022 11:06