Arriva introduceert Vlinder in Alphen aan den Rijn: elk kwartier een reismogelijkheid

Vanaf maandag 28 februari lanceert Arriva in Alphen aan den Rijn een nieuwe reismogelijkheid namelijk: Arriva Vlinder. Waar reizigers nu één keer per uur kunnen reizen, biedt de Vlinder de mogelijkheid om vier keer per uur te reizen. De Vlinder rijdt op werkdagen in de avonduren van 20.00 uur tot 00.30 in plaats van stadslijn 1 en 2. De tarieven zijn gelijk aan die van de huidige stadsdienst.

Arriva Vlinder is dé flexibele mobiliteitsoplossing van Arriva. Het concept is voor momenten wanneer het aantal reizigers in de bus laag is waar een kwalitatief hoogwaardige reismogelijkheid wel wenselijk is en Arriva Vlinder is hiervoor de oplossing. De Vlinderbus biedt flexibel vervoer op maat en brengt reizigers zoveel mogelijk rechtstreeks van A naar B. Onderweg doet de bus niet alle haltes van een vaste lijndienst aan. De reistijd is hierdoor korter dan met een ‘gewone’ Arriva bus. Daarnaast rijdt de Vlinderbus vaker. In Alphen aan den Rijn starten 28 februari  twee Vlinderbussen. Het zijn achtpersoonsbussen die in de hele stad kunnen rijden, ook op plekken die niet bereikbaar zijn voor een grote bus.

Hoe werkt de Vlinder
In 2019 reisde zo’n 60% van de stadsdienstreizigers in Alphen aan den Rijn van het station naar huis. Om deze reizigers zo goed mogelijk te vervoeren, zijn er vaste vertrektijden vanaf het station. Arriva Vlinder vertrekt elk kwartier, waarbij de vertrek- en aankomsttijden zijn afgestemd op die van de treinen. Hierdoor is een snelle overstap van elke trein op de Vlinder en andersom mogelijk. Op het station kan de reiziger in de Vlinderbus stappen. De chauffeur vraagt bij binnenkomst van de reiziger naar zijn/haar eindbestemming en rijdt hier vervolgens naartoe. In tegenstelling tot een ‘gewone’ Arriva bus rijdt de Vlinderbus alléén naar de haltes waar een reiziger naartoe wilt.

Reserveren
Instappen op het station is mogelijk zonder reservering. Vanaf alle andere haltes maakt de reiziger een reservering via de Arriva Vlinder app of de klantenservice (uiterlijk 30 minuten van tevoren) via 0800-023 2545. De reiziger geeft de gewenste route en tijd door en ontvangt per sms de exacte tijd van ophalen. Ook is het mogelijk om de Vlinder live te volgen in de app.

Arriva houdt rekening met het vervoer van rolstoelen. Aan deze groep reizigers vraagt de organisatie altijd te reserveren, óók bij vertrek vanaf het station zodat binnen één uur passend vervoer georganiseerd wordt.

Over Arriva Nederland
Arriva Nederland is onderdeel van Arriva Group, waar Deutsche Bahn eigenaar van is. Arriva verzorgt personenververvoer en is actief in veertien Europese landen. In Nederland telt Arriva zo’n 5.500 medewerkers. Je komt ons tegen in de provincies Drenthe, Flevoland, Fryslân, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. Naast trein- en busvervoer zijn we actief in de Nederlandse touringcarbranche

25-02-2022 12:25