Gouda – Komend voorjaar staan de gemeenteraadsverkiezingen op het programma en worden we ongetwijfeld weer overladen met prachtige politieke beloftes. Maar wat zeggen die beloftes eigenlijk? En wat maken de bedenkers ervan waar?
In een reeks artikelen onderzoeken we wat de Goudse politiek vier jaar geleden heeft beloofd en of men die beloftes is nagekomen.
In het vorige deel ontrafelden we de politieke beloftes op het vlak van afval en milieu. In deel 5 van deze serie: Verkeer. Wat heeft men beloofd en wat is er waargemaakt?
Het onderwerp ‘verkeer’ heeft de afgelopen vier jaar de Goudse gemoederen beziggehouden. Sinds de vorige gemeenteraadsverkiezingen had het college stevige ambities om de halve binnenstad van Gouda af te sluiten voor auto’s.
Met alle goede bedoelingen werd een lijvig document opgesteld, genaamd Verkeerscirculatieplan (VCP).
Eerste VCP afgeschoten
Inmiddels zijn we vier jaar verder en de conclusie is dat nog geen van de voornemens, genoemd in het VCP, is uitgevoerd. De reden? Versie 1 van het plan werd eind 2019 onder stevige maatschappelijke druk ingetrokken, vanwege onwenselijke effecten voor inwoners en ondernemers.
Deze krant onderzocht onder andere welke alternatieve route Gouwenaars zouden moeten nemen als er knips in de Fluwelensingel zouden komen, waardoor doorgaand verkeer niet meer toegestaan was. De enige mogelijkheid was een route dwars door de nabijgelegen woonwijken, wat toch niet de bedoeling kon zijn.
Wethouder Niessen, toen verantwoordelijk voor dit dossier, realiseerde zich dat dit niet wenselijk was en dat er sowieso meer draagvlag gecreëerd diende te worden voor het VCP.
Ze besloot tot een volksraadpleging.
121 zienswijzen
Het resultaat was een VCP versie 2, dat veel weg had van het aanvankelijke plan, maar waarbij de ambities in deelplannen waren opgeknipt. Het autoluw maken van het Kleiwegplein bleef bijvoorbeeld overeind. De knips in de Fluwelensingel werden wel geschrapt.
Op het aangepaste VCP kwamen in totaal 121 zienswijzen van burgers en ondernemers binnen. Slechts zeven zienswijzen hebben geleid tot (gedeeltelijke) aanpassingen in het plan en dan met name op het vlak van formuleringen.
De huidige stand van zaken is dat het eerste deel van het VCP (2022-2027) de komende jaren wordt voorbereid door de gemeente. Dit gebeurt volgens de informatie op de gemeente-site samen met bewoners, ondernemers en belangengroepen.
De welkom-in-gouda-paal
Is er in vier jaar tijd dan werkelijk niks veranderd op vlak van verkeer? Toch wel. Om onze bezoekers van buitenaf welkom te heten heeft de gemeente een flitspaal, ook wel de ‘welkom-in-gouda-paal’ genoemd, laten plaatsen bij de entree van de stad; oftewel op de aanrijroute vanaf de A12 naar de Goudse Poort. En één in tegenovergestelde richting.
Deze flitspalen zijn goed voor zo’n 350 boetes per dag. Bij 5 km te hard rijden levert dat de overheid al ruim 85.000 euro per week op, laat staan als er harder wordt gereden. Jammer dat dit geld niet naar Gouda gaat, maar in zijn geheel naar de schatkist.
19-02-2022 10:03