Gouda – Op donderdag 15 juli, de traditionele ochtend waarop normaal gesproken duizenden toeristen de Goudse kaasmarkt bezoeken, lanceert de Cheese Experience haar ‘augmented reality app’. Zo kunnen bezoekers toch de Goudse Kaasmarkt beleven, ook als deze niet in het echt plaatsvindt.
Augmented reality
Augmented reality is een moderne techniek, waarbij de virtuele en echte werkelijkheid in elkaar opgaan. Zodat het zichtbare beeld op slimme wijze wordt uitgebreid met een virtuele beleving die doorgaans op die locatie plaatsvindt. In aanwezigheid van vertegenwoordigers van onder andere de Cheese Experience, de Stichting Goudse Kaasmarkten, Centric en het kindercollege, ziet wethouder Thierry van Vugt als eerste, terwijl hij op de Markt staat, een virtuele Kaasmarkt.
Verbinding met de stad
Bezoekers van de Cheese Experience, proeven en beleven Goudse Kaas. Daarnaast krijgen ze daar, met deze nieuwe app, een korte blik op andere Goudse iconen, zoals bijvoorbeeld de Sint-Janskerk. Hierdoor smaakt het bezoek aan de Cheese Experience letterlijk naar meer en kan het zo maar zijn, dat de bezoeker besluit om de volgende stop in de prachtige kerk met haar beroemde Goudse Glazen te maken. Of een bezoek te brengen aan het Museum Gouda, de Waag of de Siroopwafelfabriek. Wethouder Thierry van Vugt (binnenstad, toerisme & stadsmarketing): “Ik ben blij met deze unieke samenwerking met de Cheese Experience en Centric. De Goudse bezienswaardigheden worden met deze nieuwe technologie in samenhang gepresenteerd én virtueel te beleven!”.
Op de Markt vindt vanaf nu door deze app, virtueel, op iedere willekeurige dag van het jaar, de Goudse Kaasmarkt plaats! Iedereen hoopt natuurlijk dat dat zo snel mogelijk weer in het echt gebeurt, maar op deze manier kan de bezoeker toch dit bijzondere evenement meemaken. Compleet met onderhandelende kaasboeren, paard en wagen, muziek en toeristen.
Centric
De app is ontwikkeld op initiatief van Centric. Centric lanceert 15 juli ook de app ‘Crazy Hunt’: een spannende speurtocht door het historische centrum van Gouda die tot en met 29 augustus 2021 kan worden gelopen. Ook deze app maakt gebruik van augmented reality, waarmee Gouda op het scherm wordt omgetoverd tot een middeleeuwse stad. De app is speciaal gemaakt voor Zotte Zaterdag, het jaarlijkse middeleeuwse festival in Gouda. Crazy Hunt kan vanaf 15 juli worden gedownload via de App Store of Google Play. Beide apps van Centric worden straks onderdeel van de app Xplre Gouda, die in samenwerking met de VVV is ontwikkeld.
13-07-2021 10:45