Iedere dag komen in Zuid-Holland gemiddeld 16 mensen niet veilig aan op hun bestemming.
Zij raken ernstig gewond of overlijden als gevolg van een verkeersongeval. Uit onderzoek is af te leiden dat een groot deel van die ongevallen te maken heeft met onveilig gedrag. Bijvoorbeeld omdat verkeersdeelnemers niet opletten, onder invloed rijden, fietsen zonder verlichting of te hard rijden.
Elke verkeersdeelnemer in Zuid-Holland draagt verantwoordelijkheid voor het bereiken van het doel van nul vermijdbare slachtoffers in het verkeer. In opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de provincie Zuid-Holland werkt het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV Zuid-Holland) eraan om verkeersdeelnemers in de provincie bewust te maken van deze verantwoordelijkheid.
ROV Zuid-Holland motiveert en faciliteert verkeersdeelnemers om het eigen gedrag aan te passen als dat nodig is, en om ook de mensen in hun nabije omgeving daarvoor te motiveren. Het belangrijkste doel van ROV Zuid-Holland is om verkeersveilig gedrag binnen de provincie de norm te maken. Dit doen ze onder meer door het aanbieden van educatieve programma’s en het uitrollen van verkeersveiligheidscampagnes.
Een voorbeeld van educatie voor het primair onderwijs (PO) is SCHOOL op SEEF dat leerlingen van basisscholen helpt om zich veilig en verantwoord te gedragen in het verkeer. Het programma bevat allerlei soorten lessen: van leerzame filmpjes tot uitdagende verkeersplaten, en van uitleg in de klas tot speelse oefeningen in de praktijk. Het geeft de (verkeers)leerkracht alle hulpmiddelen om met verkeersveiligheid aan de slag te gaan.
Een voorbeeld van educatie voor het voortgezet onderwijs (VO) is TotallyTraffic (TT) dat zich   richt zich op jongeren van 12 tot en met 18 jaar. Deze jongeren ontwikkelen zich snel en hun houding in het verkeer verandert: ze nemen meer risico’s, nemen de regels niet altijd serieus en kunnen gevoelig zijn voor druk vanuit de vriendenkring. Deze jongeren behoren tot de meest kwetsbare verkeersdeelnemers.
Voorbeeld van een regionale campagne is b.v. Bob in de kantine  met als doel om bezoekers van sportkantines op een positieve manier aan te sturen om alcoholvrij te rijden én met elkaar af te spreken wie als BOB zijn sportvrienden veilig naar huis brengt.Â
Voorbeeld van een landelijke campagne is b.v. de MONO-campagne met als doel om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. De boodschap van de campagne is: rij zonder afleiding. Rij MONO, ga ongestoord onderweg.
Door Louis Bekker
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android
30-08-2020 18:10