Reguliere dienstverlening succesvol opgestart

Na weken van aangepaste treindiensten rijden we sinds vandaag, de ochtend van 2 juni, weer de volledige dienstregeling. Een historische gebeurtenis: nooit eerder was na zo’n lange periode zo’n grote opstart nodig. ProRails verkeersleiding bereidde deze start daarom zorgvuldig voor. Vanuit het OCCR wordt het Nederlandse spoor gemonitord
Groen licht

Maandag 1 juni gaf ProRail definitief groen licht om de dienstregelingen van Arriva, Connexxion, Keolis, NS en Qbuzz op te starten. “We deden de dag ervoor zelf nog allerlei laatste checks,” zegt Officier van Dienst Spoor Marcel Snijders van ProRail-verkeersleiding. “Hoe ligt het spoor erbij en hebben we het roest er goed afgereden zodat sporen schoon zijn? En hebben vervoerders de treinen en personeel op de juiste plek staan?” Ook kijkt ProRail naar de weersomstandigheden en de situatie op de weg.

Paraat voor calamiteiten

De trein is nog steeds alleen voor noodzakelijke reizen. Samen met andere OV-bedrijven roept ProRail reizigers op om drukte te mijden en zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te houden op stations. We hebben de afgelopen weken een paar keer gezien dat het te druk was op perrons en in de trein, waardoor een trein niet kon vertrekken.

Landelijke verkeersleiding

Als zoiets weer voorkomt komt de landelijke verkeersleiding van ProRail in actie. Dit komt vanuit het gezamenlijke controlecentrum van ProRail, het OCCR. Snel en adequaat ingrijpen is daarmee mogelijk. Ook houdt het OCCR rechtstreeks contact met de hulpdiensten en zijn er extra storingsploegen paraat gezet.

Treinverkeer in beweging houden

ProRail probeert bij oponthoud altijd al het treinverkeer buiten het probleemgebied in beweging te houden, zodat de verstoring niet als een olievlek uitbreidt. Daar komt als extra doel bij: het voorkomen van drukte. “Normaal gesproken heffen we een trein op om het treinverkeer weer zo snel mogelijk te hervatten,” vertelt Marcel. “Maar in dit geval betekent dat het op het perron ook een stuk drukker wordt. Dat proberen we te voorkomen.”

Drukte voorkomen

Aan de andere kant: als je een te volle trein door laat rijden, kan de drukte op het volgende station toenemen. Daar staan vaak al mensen te wachten. “We zullen dus altijd kijken naar wat het beste is, zowel voor de doorgang van treinverkeer als ook het voorkomen van te grote drukte.”

Anderhalve meter

ProRail en vervoerders voerden maatregelen op stations door om reizigers te helpen anderhalve meter afstand te houden. Dit gebeurt door middel van afstandslijnen op drukke plekken. De coronamaatregelen staan bovendien op de informatieschermen. Waar nodig brengen we ze via omroepberichten onder de aandacht.

Proef met desinfectiemiddel 

Samen met NS begint ProRail bovendien een proef met handdesinfectiemiddel op acht grote stations: Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Leiden, Eindhoven, Amsterdam Zuid en Nijmegen. Daar staan zuilen op een toegankelijke plek vóór de toegangspoortjes.

Station Gouda

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via 
redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

03-06-2020 14:15