26-08-2019 09:35
Slaan bij jou de stoppen wel eens door?
Gouda – Daarmee bedoelen we niet je persoonlijke stoppen maar die welke onder de regie van Stedin vallen. Stedin is de netbeheerder met de zelf gegeven toevoeging “voor de nieuwe energiegeneratie”. Hoe die nieuwe energiegeneratie er uiteindelijk uit komt te zien is nog niet helemaal duidelijk. De regering in Den Haag moet nota bene nog de geldbuidel opentrekken, zodat we beter kunnen inschatten wat ons de energietransitie gaat kosten. Maar goed, Stedin heeft de koe al bij de horens gevat en biedt iedereen de zo genaamde “Slimme meter” aan.
De slimme meter is vooral handig voor de netbeheerder zelf
Behalve wat technische verbeteringen en wat meer informatie voor de bewoner als gebruiker van elektriciteit en gas, is het vooral efficiëntie verbetering voor Stedin zelf. De slimme meter wordt gratis geplaatst en dat is al uitzonderlijk bij nutsbedrijven die toch gewend zijn om alles in rekening te brengen. Bovendien hoef je als gebruiker eens per jaar zelf niet meer de meterstanden door te geven. Daarentegen weet Stedin wel elk moment van de dag hoeveel energie je afneemt. Dat geeft hen een prima inzicht in het verbruik en kunnen pieken en dalen beter ingeschat worden. Als klant krijg je overigens uitgebreide informatie hoe de slimme meter werkt, gevolgd door een sterke aanbeveling om een afspraak te maken voor de plaatsing.
Als je niet reageert schakelen ze over op de colportage modus
Je denkt misschien: “voor mij hoeft het niet, het is immers niet verplicht”. Je laat het op z’n beloop. Dat merkt Stedin ook en als je na twee brieven niet gereageerd hebt, dan neemt men het touw in eigen hand. Je ontvangt daarop een brief waarin staat wanneer de monteur je komt bezoeken, inclusief een instructie hoe te handelen. Misschien een moment waarop je mentale stoppen doorslaan. In dat geval moet vermeld worden dat in de brief ook aangegeven is hoe je alsnog onder deze afspraak uit kunt komen.
Uiteindelijk komt het tot een afspraak
Of je negeert het aanbod volledig. Wil je later alsnog de slimme meter, dan gaat het je wel geld kosten. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn als je stroom wilt terug leveren die door zonnepanelen gegenereerd wordt.
Het vervangen van de oude meters door de slimme meter loopt over het algemeen voorspoedig en is in hooguit een uurtje geklaard. Het blijkt wel van belang te zijn om aan de monteur te vragen of in je woning soms een aanvoer zit van 3 maal 35 ampère. Een woning heeft dat over het algemeen niet nodig en 3 maal 25 ampère is ruimschoots voldoende. Er zijn gevallen waar sprake was van 35 ampère en dat bij de aansluiting van de slimme meter niet werd aangepast. Je moet daar als bewoner zelf om vragen. Slipt zo’n te hoge ampère er per ongeluk door, dan krijg je gegarandeerd een brief dat je voortaan zo’n 650 euro extra voor transportkosten moet betalen. Dit soort misverstanden lost Steding overigens na de reactie van een klant correct op en gaat het alsnog terugschakelen naar 25 ampère.
De oude meterstand
De monteur noteert de stand van de oude meter en geeft die door aan je energie leverancier. In dit traject kan altijd een vergissing ontstaan en daarom is het goed om ook zelf die eindstand te noteren. Dat kan heel eenvoudig door er een foto van te maken. Blijkt dat er bij de bevestiging of afrekening een verkeerde stand vermeld wordt dan kun je eenvoudig het tegendeel bewijzen
Als met al vaar je als consument mee op de boot richting verdere digitalisering en dan moet de echte energietransitie nog beginnen.
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl
Download nu deGouda App voor iOS en Android