Gouda – Drinkwaterbedrijf Oasen, het Hoogheemraadschap van Rijnland en het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard starten eind augustus samen met het duurzaamheidsplatform Nudge de publiekscampagne ‘Was op Maat’. De campagne wil inwoners van het verzorgingsgebied van Oasen boven de rivier de Lek bewust maken van de voordelen van zacht water en hen overtuigen hun doseringsgedrag van wasmiddel aan te passen. Sinds augustus 2017 komt overal in het verzorgingsgebied van drinkwaterbedrijf Oasen boven de rivier de Lek ‘zacht water’ uit de kraan.
Zacht water vermindert kalkaanslag op tegels en sanitair, zorgt voor een lager energieverbruik van huishoudelijke apparaten en verbetert de werking van zeep. Gemiddeld is 30 procent minder wasmiddel nodig voor een net zo schone was.
Was op Maat Challenge
Onderdeel van de campagne is de Was op Maat Challenge. Gedurende dertig dagen worden deelnemers per email gestimuleerd bewust wasmiddel te doseren. Marga, het gezicht van de campagne, daagt deelnemers uit om op maat te doseren en geeft handige tips. Deelnemers van de Challenge maken kans op diverse prijzen met als hoofdprijs een zelfdoserende wasmachine.
Wasmaatjes
Op vrijdag 22 september vindt het officiële startsein van de campagne plaats. In alle PLUS supermarkten in de regio worden Wasmaatjes uitgedeeld. Deze handige doseerhulpjes helpen de consument nauwkeurig wasmiddel af te meten. Een team van medewerkers van Oasen en Rijnland is deze dag aanwezig om klanten te informeren over de campagne en de voordelen van zacht water. Na de uitdeelactie op 22 september zijn de Wasmaatjes nog drie weken (of zolang de voorraad strekt) te verkrijgen bij deze supermarkten en andere locaties in de regio.