Een recordaantal van 124 Nederlandse middelbare scholen debatteert dit jaar op de 18e editie van het Nederlands Kampioenschap Debatteren voor Scholieren. Scholen uit heel Nederland reizen naar Hilversum voor de eerste voorronde op vrijdag 27 november, waaronder De Goudse Waarden uit Gouda. De leerlingen debatteren over actuele maatschappelijke thema’s, waaronder de vluchtelingenproblematiek. Het kampioenschap wordt georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut, met steun van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Universiteit Utrecht , en gemeente Hilversum. Het doel van het evenement is om de nieuwe generatie te ontwikkelen in mondelinge taalvaardigheid en kritisch denken.
Stellingen Onze scholieren kunnen de debatstellingen vooraf voorbereiden, maar horen pas vlak voor het debat of zij voor- of tegenstander moeten zijn. Ook volgt er ter plekke een improvisatiestelling. Daardoor is er ruimte voor actuele discussies. De leerlingen debatteren dit jaar onder andere over de volgende stellingen:
-De beste leraren moeten verplicht worden overgeplaatst naar de slechtste scholen
-Gemeenteraden moeten worden verkozen door een loting uit volwassen burgers
-Nederland moet mensen met een sterk afwijkende cultuur geen permanente verblijfsvergunning geven
-De samenleving moet niet meer bijdragen aan de levensverlenging van individuen boven een bepaalde leeftijd
Drie voorrondes
Het is het 18e jaar op rij dat het Nederlands Debat Instituut het kampioenschap organiseert voor havo/vwo scholieren uit de bovenbouw. Het NK Debatteren voor Scholieren bestaat uit drie voorrondes en een finale. Voorronde 1 en voorronde 2 vinden respectievelijk plaats op 27 november en 28 november op het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum, voorronde 3 vindt plaats op 4 december op het Comenius College in Hilversum. De 30 beste scholen gaan door naar de finale in op de Universiteit Utrecht op zaterdag 23 januari 2016.
Klaar voor de toekomst
Op De Goudse Waarden krijgen de leerlingen de mogelijkheid om te debatteren bij een debatgroep die wekelijks bij elkaar komt. De bijdrage van het debat aan de ontwikkeling van jonge mensen is tweeledig. Ten eerste leren zij spreken, luisteren en argumenteren. Dit geeft hen zelfvertrouwen en de benodigde vaardigheden om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Ten tweede leren jongeren standpunten van verschillende kanten te bekijken, te bevragen en te begrijpen. Deze toets der ideeën is de zuurstof van iedere democratie. Kortom, debatteren op school is een bewezen middel om jongeren voor te bereiden op actief burgerschap.