In april is de tweejaarlijkse Verkiezing Beste Binnenstad van start gegaan. Dit is de kans voor binnensteden om te laten zien wat ze doen om hun binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk te maken en te houden. De Verkiezing Beste Binnenstad 2015-2017 is inmiddels al weer een stap verder. Na een voorselectie en een inschrijfoptie voor steden is nu het moment om de genomineerde binnensteden voor de Verkiezing Beste Binnenstad 2015-2017 te presenteren.
Alle deelnemende steden zijn beoordeeld door een landelijke jury die samengesteld is uit onafhankelijke experts op diverse binnenstedelijke thema’s. Deze jury is op basis van objectieve prestatie-indicatoren en praktijkervaring gekomen tot vijf genomineerden in de categorie grote binnensteden en zes genomineerden in de categorie middelgrote binnensteden.
De genomineerden in de categorie grote binnensteden zijn (in willekeurige volgorde):
Dordrecht
Leeuwarden
Nijmegen
Rotterdam
Utrecht
De genomineerden in de categorie middelgrote binnensteden zijn (in willekeurige volgorde):
Almere
Gouda
Helmond
Middelburg
Roermond
Uden
Vervolg verkiezingsproces
Op basis van verschillende expertises in onder meer detailhandel, beleving, mobiliteit, leisure, cultuur, vastgoed, openbare ruimte, wonen, duurzaamheid, toekomstbestendigheid, marketing en binnenstadsmanagement zijn deze genomineerden geselecteerd. De genomineerde binnensteden dienen te motiveren waarom zij de titel ‘Beste Binnenstad 2015-2017’ verdienen middels het indienen van een bidbook. Dezelfde jury kiest medio juli per categorie twee finalisten op basis van deze motivatie. De winnaars worden 18 november 2015 tijdens een feestelijke bijeenkomst in Den Haag bekend gemaakt.
De Beste Binnenstad is een kwaliteitslabel. Alle facetten van de binnenstad worden tijdens de beoordeling en jurering onder de loep genomen. De ‘Beste Binnenstad’ springt er niet alleen uit op het vlak van winkels of parkeermogelijkheden, maar onderscheidt zich in de volle breedte van andere binnensteden. Denk hierbij aan de ruimtelijke kwaliteit, samenwerking, marketing/promotie en beleving. Zowel vanuit de optiek van de consument als het bedrijfsleven, bewoners en bezoekers. Uitgangspunt is de ontwikkeling die een binnenstad binnen een periode van twee jaar heeft doorgemaakt.