Succesvol eerste studiejaar bij innovatief Entree-onderwijs

by saskia / 12 juli 2018 / No Comments

Gouda – 36 studenten hebben afgelopen jaar mbo-onderwijs gevolgd waarbij hún capaciteiten centraal stonden. mboRijnland heeft met de leerbedrijven Groene Hart Ziekenhuis in Gouda en DZB Leiden gezorgd dat de studenten een niveau 1- en niveau 2-opleiding konden volgen in hun eigen tempo. Dit heeft geresulteerd in een slagingspercentage van bijna 100 procent en zeer tevreden studenten.

Studenten volgden onderwijs dat mbo-niveau 1 (Entree) en 2 combineert. Leren in de praktijk en tegelijkertijd werkervaring opdoen speelt een belangrijke rol bij deze pilot genaam Start Up 1 2. Deze manier van onderwijs loopt in Nederland voorop en biedt onderwijs dat past bij de wensen en capaciteiten van de student. Het maakt studenten ondernemend en nieuwsgierig naar de eigen mogelijkheden. Ook stimuleert het ze om een diploma op een hoger niveau te ambieren dan ze eerder inschatten. Ook verbeteren ze, door meteen in de praktijk aan de slag te gaan, hun werknemersvaardigheden.

Leerbedrijven steken nek uit

DZB Leiden, het reïntegratiebedrijf van de gemeente Leiden, en het Groene Hart Ziekenhuis Gouda, hebben speciaal voor deze studenten leerwerktrajecten opgezet. Daarmee leveren zij hun bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van deze studenten, die daardoor hun kansen op de arbeidsmarkt kunnen vergroten.

De succesfactoren: begeleiding en leertraject

Begeleiding van studenten en leren in de praktijk staan hoog in het vaandel. Wekelijks maken docenten afspraken met studenten over hun leerdoelen. Bij deze manier van onderwijs is geen sprake van leerjaren, maar van een leertraject dat past bij de capaciteiten van de student in hun eigen tempo. De Entree- en niveau 2-opleidingen lopen zo naadloos in elkaar over. Na de zomervakantie starten er vijf extra klassen.

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android
12-07-2018 15:49

Advertisements

About the author: