Live vanuit kantoor: hybride rijden

Het is nu vier en een half jaar geleden dat ik besloot een Hybride auto te kopen. Mijn werkveld was veranderd van grote projecten door heel Europa naar lokale media in Gouda. Een hybride auto leek mij een uitstekende oplossing om de korte ritjes binnen Gouda te doen. Geen uitstoot en laag verbruik waren mijn verwachtingen. Ik had een prachtige Volvo S80 met een 6-in-lijn motor en 250 pk. Prima om door Europa mee te rijden maar binnen Gouda was het verbruik al gauw 1 op 5.

Het was 28 december 2012 toen ik een uitnodiging kreeg van de lokale Volvo dealer. Volvo zou zijn eerste Hybride auto lanceren, of ik erbij wilde zijn. Er stond in de showroom een model V60 (station) welke men hybride had gemaakt. Als voorbereiding bezocht ik alvast de website van Volvo. Daar stond een filmpje over de ontwikkeling van de V6-hybride en dat was impressive. Je zag hoe ze de elektromotor aandrijving hadden geïntegreerd in de bestaande V60 zonder dat de hele productielijn aan te passen.

Terug in de showroom van de dealer. Daar stond ie dan, de laatste stand der techniek verhuld in een standaard V60. alleen het embleem was anders aan de buitenkant. Rijden mocht je er niet mee, alleen kijken en voelen. Twee dagen later belde de dealer opnieuw op. Er was nu een mogelijkheid om proef te rijden. Als eerste in Nederland rijden in de Hybride auto van Volvo. De auto bleek in het standje power bloed snel. Met rode koontjes kwamen we een uur later terug bij Volvo. Okay we waren verkocht. Dit moest hem worden.

De nieuwprijs van 78.000 euro was nogal fors. Elektrische en hybride auto’s waren toen BPM vrij maar dat zag je dus niet terug in de prijs. Ik vermoed dat Volvo dit BPM voordeel in zijn eigen zak stak want deze V60 was ruim 15.000 euro duurder dan een normale V60 met BPM. Ra Ra hoe kan dat.

Nu waren er nog wat speciale subsidies beschikbaar voor hybride auto’s waardoor de schade onder de streep gemeten over vijf jaar te overzien was. Maar ja toch jammer dat die 45% BPM niet naar de klant ging.

Een jaar later november 2013 stond de nieuwe Volvo V60 hybrid voor de deur. Duidelijk een eerste generatie ontwikkeling waar de komende jaren nog de nodige software upgrades nodig waren. De start van het nieuwe rijden.

De eerste uitdaging was het vinden van de laadpaal. Die waren er niet in Gouda, behalve in de Qpark parkeergarage. Dat werd dus een abonnement op de Qpark en daarmee einde van de financiële besparing. Het milieuvriendelijke deel bleef nog over en het genot van de elektrische aandrijving.

Nu vier en een half jaar later concludeer ik dat mijn rijstijl volledig is veranderd. Ik rij altijd op de automatische cruise control, waardoor de auto zelf remt en optrekt. Je hoeft alleen te sturen. Bij elke rit denk ik na over wanneer ik elektrisch of op diesel zal rijden en zoek altijd naar een laadpaal. Gelukkig zijn er in parkeerzone 2 van Gouda nu al twee publieke laadpalen beschikbaar. Veel te weinig natuurlijk maar ik heb mijn abonnement op de Qpark opgezegd. Wegenbelasting moet ik wel weer betalen. De regering heeft tijdens het spel de regels veranderd.

Ik weet dat veel politici en journalisten 3 jaar geleden van mening waren dat de aanvankelijke stimuleringsregeling voor elektrische en hybride auto’s zonde van het geld is geweest. Ik deel die mening niet. De rijders van het eerste uur hebben een trend gezet die niet meer te stoppen is. Zij moesten de eerste hobbels en paden glatstrijken. Ze zijn nu de trendsetters geweest van een ontwikkeling die niet meer te stoppen is. Petje af voor de visionair in Den Haag die dat wel heeft ingezien! Wellicht waren de gemiddelde journalist en politici gewoon wat kortzichtig over de potentie van elektrisch rijden. Ik hoor ze ook niet meer zo vaak de laatste tijd.

Garro Wiersema

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl

Download nu deGouda app voor iOS en Android 

09-06-2018 15:47